Alegeri prezidențiale LIVE

Vezi rezultatele votului în timp real
Călin Georgescu 21,97 %
Marcel Ciolacu 21,65 %
86,85 %
Elena Lasconi 15,88 %
George Simion 14,68 %
Click aici pentru rezultate complete

Norma de poluare Euro 7 va scumpi mașinile noi cu minimum 2.000 €. Camioanele cu 12.000 €

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 23.05.2023 - 21:34
Norma de poluare Euro 7 va scumpi mașinile noi cu minimum 2.000 € - Foto: ec.europa.eu
Norma de poluare Euro 7 va scumpi mașinile noi cu minimum 2.000 € - Foto: ec.europa.eu
Costurile directe reale ale trecerii la norma de poluare Euro 7, de 4 până la 10 ori mai mari decât estimările CE - Foto: ACEA
Costurile directe reale ale trecerii la norma de poluare Euro 7, de 4 până la 10 ori mai mari decât estimările CE - Foto: ACEA

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) afirmă că estimările Comisiei Europene privind costurile trecerii autovehiculelor la norma de poluare Euro 7 sunt total greșite.

SHARE

Mașinile se vor scumpi în medie cu minimum 2.000 €, iar vehiculele grele cu până la 12.000 €.

Pe baza cifrelor oferite de membrii Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, Frontier Economics a realizat un studiu care arată că studiul de impact publicat în noiembrie 2022 de Comisia Europeană pentru trecerea autovehiculelor la noua normă de poluare Euro 7, mult mai strictă decât Euro 6, este departe de realitate. 

Pe scurt, dacă studiul de impact al Comisiei Europene estimează creșterea directă a prețurilor automobilelor/utilitarelor ușoare cu 180-450 € și a camioanelor/autobuzelor cu 2,800 €, datele constructorilor auto din Europa indică că mașinile cu motoare termice, pe benzină sau motorină, se vor scumpi în medie cu minimum 2.000 € din cauza Euro 7, iar camioanele/autobuzele, cu până la aproape 12.000 €. 

Un calcul simplu arată, prin urmare, că, dacă în momentul de față cea mai ieftină Dacia Logan, versiunea Expression TCe 90 cu motor pe benzină de 1.0 litri, pornește de la 14.150 €, după trecerea la Euro 7 prețul modelului echivalent va fi de minimum 16.150 €, conform ACEA. Bineînțeles, asta fără a lua în calcul alte scumpiri ce pot apare până în 2027, când se dorește trecerea la noua normă de poluare în UE. 

În paralel, cifrele din studiul publicat de ACEA se potrivesc destul de bine cu ce a declarat directorul Dacia în martie 2023. Mihai Bordeanu a explicat atunci că implementarea Euro 7 va aduce pentru clienții Dacia costuri mai mari cu 1.000-1.500 €, constructorul fiind nevoit să facă investiții de “zeci sau sute de milioane de euro” pentru trecerea la Euro 7.

Citește și: Cele trei modele accesibile la care Skoda ar renunța după introducerea normei Euro 7. Nu rentează

Thomas Schäfer, șeful Volkswagen care este, de asemenea, responsabil pentru mărcile Skoda și Seat în consiliul de administrație al Volkswagen Group, a declarat și el, într-un interviu acordat publicației germane Welt am Sonntag, că autovehiculele cu motoare termice se vor scumpi semnificativ, cu 3.000 € - 5.000 €, ca urmare a introducerii în Uniunea Europeană a normei de poluare Euro 7.

„În cazul mașinilor mici, aceste costuri suplimentare vor putea fi cu greu acoperite. Prin urmare, mașinile entry-level cu motoare termice vor fi mult mai scumpe (...) Prețuri de bază de 10.000 € nu vor mai exista în viitor”, a spus Thomas Schäfer.

Costurile directe reale ale trecerii la norma de poluare Euro 7, de 4 până la 10 ori mai mari decât estimările CE

Trecerea la standardul Euro 7 privind emisiile poluante ar duce la creșteri directe ale costurilor de 4 până la 10 ori mai mari decât cele menționate de Comisia Europeană, afirmă Asociația Constructorilor Europeni de Automobile.

Studiului realizat de Frontier Economics, pe baza datelor ACEA, calculează costurile per vehicul la aproximativ 2.000 € pentru autoturismele și camionetele cu motor cu ardere internă și la aproape 12.000 € pentru camioanele și autobuzele diesel.

Aceste cifre sunt de 4 până la 10 ori mai mari decât estimările Comisiei în evaluarea impactului Euro 7 (180-450 € pentru autoturisme și camionete și 2.800 € pentru camioane și autobuze).

Citește și: UE a semnat certificatul de deces al mașinilor pe benzină și motorină. Risc de „efect Havana”

Mai mult, ACEA spune că estimările din studiul Frontier Economics cuprind doar costurile directe de producție, în principal pentru echipamente și investiții, și nu se referă la prețurile de achiziție din showroom-uri, care, probabil vor fi și mai mari.

Euro 6, norma actuală de poluare, cea mai strictă din lume. Trecerea la Euro 7, scumpă și cu impact minim

Cu norma de poluare actuală, Euro 6, UE are cele mai cuprinzătoare și mai stricte standarde din lume în ceea ce privește emisiile de poluanți (cum ar fi NOx și particule în suspensie). Iar emisiile de gaze de eșapament sunt deja la un nivel abia măsurabil datorită tehnologiei de ultimă generație a vehiculelor, precizează ACEA.

"Industria auto europeană s-a angajat să reducă în continuare emisiile în beneficiul climei, al mediului și al sănătății.

Cu toate acestea, propunerea Euro 7 pur și simplu nu este modalitatea corectă de a face acest lucru, deoarece ar avea un impact extrem de scăzut asupra mediului la un cost extrem de ridicat”, a declarat Sigrid de Vries, director general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

Citește și: Norma de poluare Euro 7, și de trei ori mai drastică. Singura soluție, electrificarea

"S-ar obține beneficii mai mari pentru mediu și sănătate prin tranziția către electrificare, înlocuind în același timp vehiculele mai vechi de pe drumurile UE cu modele Euro 6 foarte eficiente", a adăugat Sigrid de Vries.

Studiile recente arată că reînnoirea flotei mai vechi cu cele mai recente vehicule Euro 6 – alături de electrificarea vehiculelor noi – ar asigura o reducere cu 80% a emisiilor de NOx din transportul rutier până în 2035, comparativ cu 2020.

Cele mai stricte scenarii Euro 7 ( zero emisii de NOx) ar reduce emisiile de NOx cu mai puțin de 5% suplimentar pentru mașini și camionete și cu doar 2% suplimentar pentru camioane.

Mașinile Euro 7 vor consuma mai mult combustibil

Pe lângă costurile directe, trecerea la Euro 7 va genera costuri indirecte, cum ar fi un consum mai mare de combustibil.

Pe parcursul duratei de viață a unui vehicul, acest lucru ar putea duce la o creștere a costurilor de combustibil cu circa 3,5%, ceea ce înseamnă, în medie, un plus anul de aproximativ de 20.000 € pentru camioanele de mare tonaj și de aproximativ 650 € pentru autoturisme și camionete.

Aceste costuri indirecte sunt ignorate în evaluarea de impact a Comisiei Europene, dar ele se adaugă la costurile directe ale fiecărui vehicul, subliniază ACEA, ceea ce va crește costul total al deținerii unui vehicul, punând presiuni financiare suplimentare asupra consumatorilor și întreprinderilor într-o perioadă de inflație ridicată și de creștere a prețurilor la energie.

Cu ce restricții pentru autovehicule vine norma de poluare Euro 7 ce se aplică din 2025

Conform agendei actuale, norma de poluare Euro 7 este planificată să fie introdusă până în iulie 2025 pentru autoturisme/furgonete și până în iulie 2027 pentru vehiculele grele.

Actuală normă Euro 6 a intrat acum șase ani, în vigoare în 2014. Iar de la 1 ianuarie 2021 toate mașinile noi vândute în Uniunea Europeană vor trebui să respecte standardul Euro 6d Full, ceea ce a pus o presiune fără precedent asupra producătorilor și a provocat deja dispariția aproape totală a motoarelor diesel de pe mașinile mai mici, precum citadinele, crossover-ele urbane, etc..

Mai mult, nici toate motoarele pe benzină nu au scăpat de ”călău”, standardul Euro 6d Full prevăzând ca emisiile de dioxid de azot în condiții de trafic real să nu depășească cu mai mult de 1,5 ori norma, față de 2,1 ori în momentul de față. De pildă, Nissan Micra va fi disponibil doar cu o singură motorizare clasică pe benzină de 92 de cai putere.  

Soluția pe termen scurt adoptată de majoritatea constructorilor este electrificarea ”mild-hybrid”, cu alternator/demaror pe 48 de Volți.

Dar odată cu standardul Euro 7, ce ar putea intra în vigoare până în 2025, nici mild-hybrid-ul nu va mai putea salva motoarele termice clasice. Soluția? Sistemele hybrid de tipul celui de pe Toyota Prius, care se reîncarcă singure și pot rula câțiva kilometri și complet electric, și sistemele plug-in hybrid, cu încărcare la priză, de tipul celor utilizate, de exemplu, de BMW-urile 330e, 530e sau 740e, care oferă zeci de kilometri de autonomie 100% electrică. Altfel, motoarele clasice, pe benzină sau motorină, indiferent de cât de performante și evoluate vor fi, nu vor mai putea fi comercializate.

Dezvoltarea noilor sisteme de propulsie implică și vor implica consturi suplimentare, iar acest lucru deja se observă în prețurile mașinilor noi care, în ultimii ani, au crescut în medie cu peste 25-30%.

Principalele cerințe Euro 7

- Controlul mai bun al poluanților atmosferici de la toate vehiculele noi: prin lărgirea gamei de condiții de conducere monitorizate în cadrul testelor de emisii, de la condus pe șosea, la temperaturi de până la 45°C, la călătorii scurte, tipice navetei zilnice.

- Actualizează și înăsprește limitele pentru emisiile poluante: limitele vor fi înăsprite pentru camioane și autobuze, în timp ce cele mai mici limite existente pentru mașini și camionete se vor aplica indiferent de combustibilul utilizat de vehicul.

Noile reguli stabilesc, de asemenea, limite de emisii pentru poluanții anterior nereglementați, cum ar fi emisiile de protoxid de azot de la vehiculele grele.

- Reglementarea emisiilor poluante generate de frâne și anvelope: Euro 7 va fi primul standard de emisii la nivel mondial care va trece dincolo de reglementarea emisiilor din țevile de eșapament și va stabili limite suplimentare pentru emisiile de particule de la frâne și anvelope.

Aceste reguli se vor aplica tuturor vehiculelor, inclusiv celor electrice.

- Asigură faptul că mașinile noi rămân curate mai mult timp: toate vehiculele vor trebui să respecte regulile pentru o perioadă mai lungă decât până acum.

Conformitatea pentru mașini și autoutilitare va fi verificată până când aceste vehicule ating 200.000 de kilometri și împlinesc 10 ani.

Acest lucru dublează cerințele de durabilitate existente în conformitate cu normele Euro 6/VI (100.000 de kilometri și vârsta de 5 ani). Creșteri similare vor avea loc pentru autobuze și camioane.

- Sprijinirea achiziționării vehiculelor electrice: noile reguli vor reglementa durabilitatea bateriilor instalate în mașini și furgonete pentru a crește încrederea consumatorilor în vehiculele electrice.

Acest lucru va reduce, de asemenea, nevoia de înlocuire a bateriilor la începutul vieții unui vehicul, reducând astfel nevoia de noi materii prime critice necesare pentru producerea bateriilor.

- Utilizarea pe deplin a resurselor digitale: normele Euro 7 vor asigura că vehiculele nu sunt modificate și că emisiile pot fi controlate de autorități într-un mod ușor, folosind senzori din interiorul vehiculului pentru a măsura emisiile pe toată durata de viață a unui vehicul.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te