Timișorenii au plecat în vacanță în Lefkada cu un Hyundai Ioniq 5 LR (Long Range) RWD, una dintre cele mai apreciate mașini electrice de volum, cel puțin din punct de vedere al autonomiei și designului, de la ora actuală – 228 cai putere, baterie de 77 kWh brut, tracțiune spate și autonomie oficială de până la 507 kilometri.
Înainte de a pleca la drum, și-au planificat itinerarul cu ajutorul Google Maps, dar, și mai important, cu aplicațiile dedicate mașinilor electrice PlugShare și ABRP, pentru a identifica cele avantajoase și puternice stații de încărcare de pe drum.
Cel mai bun și mai rapid itinerar dat de Google Maps a pe autostrăzile din Serbia și Macedonia de Nord, iar timpul estimat, respectând toate limitele de viteză, a fost de circa 13h pentru cei 1.104 kilometri din Timișoara până în Lefkada. Google Maps nu știe să facă estimări, însă, pentru mașini electrice, ci doar pentru mașini „clasice”, cu motorare termice, pe benzină sau motorină, și nici nu poate lua în calcul aglomerația din vămi.
Prin urmare, familia din Timișoara a stat în total peste 19 ore în mașină. Și asta cu noroc, după cum și povestește. A găsit libere și funcționale exact stațiile de încărcare de mare putere (3 stații de 100 kW și 2 stații de 50 kW) pe care și le planificase. Nu a stat la coadă la încărcare decât odată, circa jumătate de oră. În total, familia a aproximat că stat la încărcare aproximativ 3 ore.
Norocul de la încărcare s-a piedut însă în vămi. În total, timișorenii au pierdut în vămi, după cum afirmă, aproape 4 ore, parcurgând drumul Timișoara – Lefkada în aproximativ 19 ore. Decât să stea atâtea ore legate în mașină, poate ar fi fost mai bine dacă și-au fi luat o cazare pe drum.
Consumul mediu dus-întors (2.451 km) a fost, conform computerului de bord, de 19,2 kWh/100 km, apropiat destul de bine de cel oficial, mediu, de 17 kWh/100 km, deși pe autostradă familia a mers și cu 120-130 km/h.
„Când ne-am hotărât să pornim în concediul de anul acesta, datele de intrare ale „problemei” erau cunoscute. Destinația: Lefkada, Grecia, iar mijlocul de transport: IONIQ 5 LR, RWD. Variabilele luate în considerare au fost punctele de încărcare și durata încărcărilor.
Stabilisem traseul și punctele de încărcare cu ajutorul aplicațiilor PlugShare și ABRP, iar într-o seară de vineri porneam cu mult entuziasm către destinația concediului nostru. Timpul de condus îl calculasem la aproximativ 12:30h plus încă 2:30h destinate încărcărilor, în total aproximativ 15h. Dar cum socoteala de acasă nu se potrivește întotdeauna cu cea din târg, am ajuns la destinație cu mult după timpul estimat. Și asta nu din cauza mașinii sau a stațiilor de încărcare, ci din cauza timpului petrecut la punctele de trecere a frontierelor dintre România-Serbia-Macedonia-Grecia.
Am pornit de acasă cu acumulatorul încărcat 100%, iar deplasarea pe autostradă a fost parcursă cu 120-130 km/h, respectând limitările ocazionale datorate lucrărilor sau multitudinii de tuneluri de pe teritoriul Greciei.
Durata de încărcare a fost exact cea estimată de 2:31h, am pierdut însă aproximativ jumătate de oră la stația de încărcare Makpetrol, care se află la granița dintre Macedonia de Nord și Grecia din cauză că un VW ID.3 (înmatriculat în Germania) și o Skoda Enyaq (înmatriculată în Austria) nu reușeau să pornească încărcarea. Spre bucuria noastră, IONIQ-ul nu a protestat și a pornit din prima.
În Serbia, încărcarea din cele două locații a fost pornită prin aplicația Virta. La stația din incinta benzinăriei OMV taxarea se face la minut și costă aproximativ 2.52 RON/minut. Pentru o stație de 100 kW, tariful este unul potrivit după părerea mea, eu ajungând să plătesc 2 RON/kWh. Stația de pe autostradă, dinainte de Nis este gratuită, așa cum știam și de la excursia de anul trecut, iar la Makpetrol, în Macedonia, un angajat al benzinăriei pornește încărcarea care este momentan tot gratuită.
Am ales să evităm stația de încărcare din Skopje, de la Porsche Macedonia ca urmare a experienței neplăcute de anul trecut, de la excursia cu Kona. În plus, pentru a ajunge la această stație trebuia să facem și un ocol de aproximativ 40 km dus-întors.
În Grecia am folosit rețeaua inCharge, unde am gasit doar stații de 50 kW, însă foarte bine amplasate, în spațiile de servicii de pe autostradă, lângă restaurant și benzinărie. Așadar, chiar dacă timpul de încărcare a fost ceva mai mare decât la stațiile de 100 kW, a fost compensat de serviciile din vecinătatea stației. Aplicația lor nu e disponibilă pentru rezidenți din afara Greciei, însă aplicația web funcționează ok. Tariful de 0.62 €/kWh e măricel, dar rețeaua mi-a părut bine pusă la punct”, au povestit timișorenii electromobilitate.com.
Întreaga poveste a vacanței cu mașina electrică din Timișoara până în Lefkada o puteți citi aici.