Vânzările de mașini electrice au scăzut și scad la nivelul întregii Uniuni Europene. Dar, România s-a aflat pe locul 1 în „Top-ul prăbușirilor” din UE în primele 9 luni ale anului 2024 și, după 49,7% în octombrie, probabil nicio țară UE nu va reuși să-i ia „coroana”.
Citește și: Piața de mașini electrice din România, pe locul 1 în „Top-ul prăbușirilor” din UE în ultimele 9 luni
Piața de mașini electrice din România continuă să se prăbușească: – 49,7%, în octombrie
Doar 561 de mașini electrice noi au fost înmatriculate în octombrie 2024 în România, cota de piață a acestora scăzând la 4,9%, față de octombrie 2023, când reprezentau 10%.
Procentual, piața de mașini electrice din România s-a prăbușit cu 49,7% în octombrie 2024, față de aceeași lună a anului trecut.
Iar, per total, după primele 10 luni din 2024, înmatriculările de mașini electrice noi au scăzut cu 38,5%, față de intervalul echivalent din 2023, de la 12.844 unități, la 7.896 unități, potrivit datelor APIA, pe fondul reducerii cu 50%, la 5.100 euro, a econbonusului Rabla Plus de către Guvern începând de la 1 ianuarie 2024.
Citește și: Prima țară din lume care interzice TOTAL mașinile pe benzină și motorină. Nu are legătură cu mediul
Top 3 mașini electrice preferate de români în octombrie 2024
În luna octombrie 2024, primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice au fost Tesla Model 3, cu 109 unități și o creștere de +54% față de aceeași perioadă a anului precedent, Tesla Model Y, cu 51 unități și o scădere de -63%, și Hyundai Kona cu 41 unități.
Top 5 mărci de mașini electrice preferate de români în 2024 (primele 10 luni)
1. Tesla: 2.263 unități
2. Dacia: 2.257 unități
3. Hyundai: 541 unități
4. Volkswagen: 380 unități
5. Renault: 365 unități
Citește și: Noile taxe UE scumpesc mașinile făcute în China. Dacia Spring – 20.398 €, Tesla Model 3 – 43.109 €
Piața de mașini noi a crescut cu 1,6%, piața de mașini second hand, cu 18,33%, în octombrie 2024. Situația după primele 10 luni din 2024
Autoturismele noi înmatriculete pentru prima dată în România au înregistrat, în luna octombrie 2024, un volum de 11.464 unități, cu 1,6% mai mare de luna similară din 2023.
Iar după primele 10 luni ale lui 2024 înmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere cu +3,6% față de aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la 125.400 unități, potrivit datelor APIA.
În ceea ce privește mașinile second hand înmatriculate pentru prima oară în Romania, volumul acestora a atins în octombrie 2024 cifra de 34.449 unități, marcând o creștere cu 18.33% față de octombrie 2023.
După primele zece luni din 2024, înmatricularile de autoturisme second hand înregistrate pentru prima oară în Romania au ajuns la 270.548 unități, în scădere cu 0,2% față de perioada similara din 2023, respectiv 271.104 unități, conform datelor ACAROM.
Segmentarea pe clase
În luna octombrie a anului 2024, față de aceeași perioadă a anului trecut, se observă o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează:
· Clasa A: - 83.4%
· Clasa B: -15.5%
· Clasa C: +15.9%
· Clasa D: -16.2%
· Clasa E: +72.5%
· Clasa F: -16.7%
· SUV: +11.2%
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 51% în creștere cu +11,2%, urmat de Clasa C cu o cotă de 29,8%, în creștere cu +15,9% și Clasa B, cu o cotă de 13,1%, în scădere cu -15,5% față de cota deținută în luna octombrie a anului trecut.
Benzină, motorină și hybrid
În funcție de tipul de combustibil al mașinilor noi înmatriculate în luna octombrie 2024, motorizările pe benzină plus mild hybrid benzină au înregistrat o creștere de 2% față de perioada similară din 2023, ajungând, astfel, la o pondere de 62%.
În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, plus mild hybrid diesel, acestea au înregistrat o scădere de 3,5% și dețin o cotă de 11,2% din total.
În același timp, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și plug-in hybrid), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) au deținut în octombrie 2024 o cotă de piață de 26,8%, care depășește cu 15,6 puncte procentuale cota deținută de motoarele diesel (categoria diesel include și motorizările mild hybrid diesel, n. red.).
Top 3 mașini plug-in hybrid preferate de români în octombrie 2024
În ceea ce privește mașinile plug-in hybrid, top 3 modele preferate de români în octombrie 2024 este condus de Ford Kuga, cu 62 unități și o creștere de +14.8%.
Urmează Hyundai Tucson, cu 61 unități și o crestere de 74%, și BMW X1, cu 30 unități.
Top 3 mașini hybrid preferate de români în octombrie 2024
Mașinile hybrid, fără reîncărcare din surse externe, au avut pe primul loc din top 3 al lunii octombrie 2024 Toyota RAV4, cu 299 unități, în creștere cu +97% față de octombrie 2023.
Urmează de Toyota Corolla, cu 235 unități, și Dacia Duster, cu 208 unități, potrivit datelor APIA.