EXCLUSIV Programul Rabla Local a început cu un an întârziere. 90% din mașini nu se încadrează

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 31.07.2023 - 17:52
Rabla Local a început cu un an întârziere. Dar, tot prost. 90% din rable nu se încadrează - Foto: digi24.ro
Rabla Local a început cu un an întârziere. Dar, tot prost. 90% din rable nu se încadrează - Foto: digi24.ro

Rabla Local trebuia să înceapă la 1 iulie 2022, dar a luat startul pe 31 iulie 2023. În ciuda întârzierii de un an și a datelor statistice, criteriile care, combinate, limitează eficiența programului au fost păstrate: mașină peste 15 ani și maximum Euro III. Dacă e Euro IV, adio.

SHARE

Programul Rabla Local trebuia să înceapă la 1 iulie 2022. "Venim cu încă un program care va porni pe 1 iulie dacă totul merge bine şi reuşim să ne înţelegem cu autorităţile publice locale. Un program "Rabla" local care va scoate sute de mii de maşini vechi din circulaţie. Vom asigura o primă de cel puţin 3.000 de lei pentru maşinile casate fără obligaţia de a fi cumpărate maşini noi”, a explicat, în iunie 2022, ministrul Mediului de atunci, Barna Tanczos.

Dar totul nu a mers bine și startul programului Rabla Local a fost dat pe 31 iulie 2023, cu un an întârziere.

E bine și mai târziu, decât niciodată, însă „problema” este că prin combinarea a două criterii din Ghidul de finanțare Rabla Local se  anulează mare parte din program. Cine are o mașină de peste 15 ani vechime, dar care respectă norma de poluare Euro IV, nu se poate înscrie. Și sunt foarte multe cazuri, având în vedere că norma Euro IV a fost obligatorie în UE din 2005, adică de 18 ani. 

Citește și: Cauți o mașină electrică cu autonomie, oficială, de 300 km? Costă minimum 35.000 €. Iată și ofertele

Start Rabla Local: 3.000 lei în schimbul casării unui autovehicul mai vechi de 15 ani și maximum Euro III

”Proprietarii de maşini vor primi 3.000 lei în schimbul casării unui autovehicul vechi şi poluant. Din suma de 3.000 lei, 2.400 lei sunt alocaţi din Fondul pentru mediu şi 600 lei susţinuţi din bugetul local)”, a declarat actualul ministru al Mediului Mircea Fechet.

„Una dintre condiţii a fost ca procedura să fie una foarte simplă şi atunci va trebui doar să vă înregistraţi în siteul AFM-ului, asta dacă nu aţi făcut-o deja, pentru că în trecut aţi fost beneficiarul unui alt program.

Citește și: Rabla 2023: Cum îți poți lua mașină nouă, cu motor termic, cu până la 3.500 € reducere de la stat

Înregistrarea durează foarte puţin. Mai trebuie doar să domiciliaţi pe raza unităţii administrativ-teritoriale respective şi, bineînţeles, să aveţi maşina pe care vreţi să scăpaţi şi discutăm aici despre aceste rable, cum le numim, între ghilimele, bineînţeles, mai vechi de 15 ani, care, odată scoase din circulaţie, nu doar că acest lucru va însemna mai puţină poluare şi mai puţine gaze cu efect de seră, dar va însemna, probabil că, odată achiziţionat un nou autoturism, deşi nu există această obligativitate, cu siguranţă va avea un consum şi mai mai bun de carburant.

Şi cu siguranţă maşinile de ultimă generaţie sunt mult mai sigure din punct de vedere al siguranţei în trafic”, a mai precizat Mircea Fechet, potrivit News.ro.

90% din rablele din marile orașe nu se încadrează, însă

În România sunt înmatriculate aproape opt milioane de autoturisme (7.865.186 de autoturisme, în decembrie 2022, potrivit DRPCIV). Dintre acestea, 2.384.002 au 16-20 de ani vechime și 2.435.456, peste 20 de ani vechime.

Mașinile sub 10 ani vechime nu ajung nici la 20% din total (1.502.371 unități, din 7.865.186).

Citește și: VIDEO 55 de ani de istorie Dacia: De la Berlina 1100 cu 43 CP, la „curentatele” Spring și Jogger

Deci, aproape 60% din parcul de autoturisme din România e vechi și foarte vechi. Cu toate acestea, însă, foarte multe dintre rable sunt Euro IV (mai ales în marile orașe, precum București, Cluj, Brașov, Timișoara, etc., unde nu prea mai vezi în trafic multe automobile Euro III sau sub această normă). Norma a fost obligatorie în UE din 2005, dar foarte mulți constructori auto au produs mașini Euro IV încă din anul 2.000. 

Criteriile care, cumulate, anulează 90% programul Rabla Local mai ales în marile orașe se află în „Articolul 10 - Criterii de eligibilitate a autovehiculului uzat” din Ghidul de finanțare

La litera „b)” scrie că mașina casată trebuie să aibă „o vechime mai mare sau egală cu 15 ani, calculată de la anul fabricației”, iar la litera „c)”, că mașina casată trebuie să aibă „norma de poluare Euro 3 și/sau inferioară”.

Normele de poluare pentru automobilele noi înregistrate în Europa au fost introduse obligatoriu după cum urmează:

- Euro I: 1992

- Euro II: 1996

- Euro III: 2000

- Euro IV: 2005

Prin urmare, majoritatea mașinilor eligibile în Rabla Local trebuie să fie de peste 18 ani vechime, nu 15.

Majoritatea constructorilor de automobile din Europa au adoptat mai repede normele de poluare. De exemplu, cele mai multe modele Ford vândute în Europa au fost conforme Euro IV din anul 2000, iar BMW-urile, din 2002. Opel a început și el să treacă la Euro IV din anul 2000.

Adică, nu există prea multe mașini cu „norma de poluare Euro 3 și/sau inferioară” fabricate după 2003. 

Printre puținele modele care se califică fără probleme în Rabla Local se numără prima generație Dacia Logan, având în vedere că România a aderat la UE în 2007 (Dacia Euro 4 a apărut după această dată), precum și alte câteva mașini produse în afara UE.

Cum te înscrii în programul Rabla Local

Persoanele fizice se pot înscrie în cadrul Programului Rabla local începând din data de 31 iulie şi până pe 31 august 2023, ora 16:30, sau până la epuizarea bugetului alocat fiecărei unităţi administrativ-teritoriale (UAT), prin intermediul aplicaţiei informatice.

Instrucţiunile privind înscrierea persoanelor fizice în cadrul Programului privind privind casarea autovehiculelor uzate – Rabla Local sunt detaliate pe site-ul AFM la următorul link: https://www.afm.ro/casare_auto_uzate.php.

Lista primăriile înscrise în programul Rabla Local o puteți consulta aici.

Conturile de utilizator ale persoanelor fizice trebuie create anterior înscrierii în aplicaţie.

AFM precizează că, dacă există un cont deja creat, acesta este valabil doar dacă a fost utilizat în cadrul unui program destinat persoanelor fizice (de ex. Programul „Casa Verde Fotovoltaice 2023”).

Astfel, dacă adresa de e-mail utilizată pentru crearea contului a fost folosită pentru depunerea unui dosar în calitate de persoană juridică, aceasta nu poate fi folosită.

Urmărește-ne pe Google News

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te