Dacă înainte de Revoluție, mașinile rusești erau apariții „exotice”, fiind accesibile mai mult nomenclaturiștilor, iar românii întorceau capul pe stradă după o Lada 1200 sau o Lada 1500, de ani buni, aproape nimeni nu le mai bagă în seamă, deși au prețuri competitive.
În România încă mai există înmatriculate peste 11.000 de modele Lada și Lada-Vaz, printre care 28 de Lada 1200 și 40 de Lada 1500, conform datelor DRPCIV, majoritatea cu o vechime de peste 20 de ani (statistică cu mașinile mai vechi de 30 de ani nu există). De asemenea, apar și 281 modele Volga.
De ani buni însă, românii nu s-au mai omorât după mașinile rusești. În 2021, de exemplu, în România au fost înmatriculate zero autovehicule „Made in Rusia”. Mai precis, zero modele Lada, singura marcă care are reprezentanță în România, deși prețurile sunt competitive și majoritatea modelelor sunt înrudite cu Dacia Logan.
Citește și: Kremlinul vede toate țările care sancționează Rusia ca fiind "de facto neprietenoase"
Pe site-ul importatorului apar opt modele Lada. Lada Vesta Sedan (Dacia Logan) pornește de la 9.800 de euro plus TVA, cu motor de 1.6 litri și 106 cai putere, Lada Vesta SW (Dacia MCV) pornește de la 10.700 euro plus TVA, cu motor de 1.6 litri și 106 cai putere, iar Lada Vesta SW Cross (Dacia MCV Stepway) pornește de la 11.800 euro plus TVA, cu motor de 1.6 litri și 100 cai putere.
Urmează Lada Niva, cel mai longeviv model 4x4, cu cinci versiuni, trei în trei uși și două cu cinci uși. Cea mai ieftină Lada Niva, Niva 4x4 Clasic, pleacă de la 8.500 euro plus TVA, cu un motor de 1.7 litri și 82 cai putere. Este cel mai ieftin off-roader, dar în afară de motor, care respectă normele de poluare, nu prea s-a schimbat mare lucru față de modelul produs începând din 1977.
La vehicule comerciale, rușii stau mai bine decât zero. Kamaz riscă dispariția
Degeaba este Kamaz unul dintre cei mai redutabili concurenți din Raliul Dakar la categoria camioane și oferă pe piața din România o gamă vastă de modele (basculante, autoșasiuri, camioane speciale). Doar un singur român s-a lăsat convins de producătorul rus anul trecut și a luat vehicul cu patru axe, conform datelor DRPCIV.
Mai mult, în contextul sancțiunilor impuse Rusiei după invadarea Ucrainei, Kamaz ar putea să dispară complet de pe piața europeană. De ce? Simplu. Camioanele Kamaz vândute în UE dispun de motoare diesel Cummins, americane, cutii de viteze ZF (Germania) și cutii de transfer Steyr (Austria). Fără ele nu se mișcă.
În ceea ce privește alte vehicule comerciale rusești, cele mai noi autoutilitare GAZ/GAZelle înregistrate în România au 3-5 ani vechime.
Ca idee, în 2021, în România, piața de autovehicule comerciale ușoare (sub 3,5 tone) a crescut cu 15,2%, până la 18.532 unități, iar cea de autovehicule comerciale peste 3,5 tone, cu 36,4%, până la 6.679 unități, față de 2020, potrivit datelor APIA.