Zeci de ani, China a fost cea mai mare piață auto din lume dominată de constructori auto străini. În contextul electrificării forțate a autovehiculelor, însă, roata se întoarce, China deținând printre cele mai multe resurse necesare și producând mașini electrice, baterii și alte componente ieftin, în multe cazuri nerespectând normele de poluare valabile în Europa sau SUA, de exemplu.
Citește și: Șeful Volkswagen, îngrijorat de vânzările slabe de mașini electrice: E nevoie de mașini hybrid
Șeful BMW, în contextul electrificării: Nu va mai exista mașină europeană fără componente din China
Preşedintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat, miercuri, 8 mai 2024, la Berlin, că Europa trebuie să ia măsuri pentru a împiedica China să inunde piaţa blocului comunitar cu vehicule electrice subvenţionate.
Luni, 6 mai 2024, preşedintele francez Emmanuel Macron şi Von der Leyen i-au cerut preşedintelui chinez Xi Jinping să asigure un comerţ mai echilibrat cu Europa.
Iar din martie 2024, Comisia Europeană a început înregistrarea vamală a importurilor de vehicule electrice din China, ceea ce înseamnă că acestea ar putea fi afectate de taxe suplimentare de import, dacă ancheta comercială demarată de UE încă din octombrie 2023 concluzionează că producătorii chinezi primesc subvenţii neloiale.
Ancheta Comisiei urmează să se încheie în noiembrie 2024, dar UE ar putea impune taxe provizorii în iulie, scrie Reuters.
Citește și: VIDEO O mașină electrică, un smartphone pe roți Xiaomi SU7, s-a stricat după 39 km. Nu se repară
În acest context și în cel al electrificării forțate a autovehiculelor noi vândute în UE până în 2035, Oliver Zipse, CEO-ul BMW, a afirmat, la FT Future of the Car Summit, că majoritatea producătorilor auto europeni „au dependenţe bilaterale nu numai de produsul final, ci şi pe partea componentelor şi a materiei prime”, iar impunerea de taxe suplimentare pentru produsele importate din China ar fi ca și cum „te-ai împușca singur în picior”, deoarece noile standarde UE privind emisiile de CO2, ce vor intra în vigoare anul viitor, vor necesita mai multe vehicule electrice, care se bazează pe materialele bateriilor din China.
”Nu va exista o singură maşină în UE fără componente din China”, a punctat Oliver Zipse.
El a estimat că impunerea de tarife ar anula planul industrial al UE de a se asigura că blocul este lider în reducerea emisiilor de carbon şi dezvoltarea tehnologiei necesare pentru a face acest lucru.
Citește și: Mașinile hybrid, plug-in hybrid și mild-hybrid, în mare vogă după 125 de ani
”Nu există Green Deal în Europa fără resurse din China”, a subliniat Oliver Zipse.
De aceeași părere cu Zipse e și șeful Volkswagen, cel mai mare producător de automobile din Europa, care se bazează foarte mult pe China.
”Întotdeauna există un fel de răzbunare”, a declarat Thomas Schaefer, CEO al mărcii Volkswagen, la FT Future of the Car Summit, potrivit Reuters.