Viitorul aproape exclusiv electric al automobilului în Europa a fost parafat joi, 27 octombrie 2022, în jur de ora 21.00, la Bruxelles. Parlamentul European, reprezentat de parlamentatul olandez de centru Jan Huitema, și Consiliul UE, reprezentat de actuala deținătoare a președinției UE, Cehia, au încheiat un acord ce prevede interzicerea vânzării de automobile și utilitare ușoare noi cu motoare cu ardere internă începând cu anul 2035.
Deși considerat una dintre cele mai controversate propuneri legislative ale Green Deal-ului UE, dosarul standardelor de emisii de CO2 a progresat rapid, devenind primul din cadrul pachetului legislativ numit „Fit for 55” care a fost convenit de statele membre și Parlament.
Legiuitorii UE au convenit, de asemenea, asupra unui obiectiv interimar de reducere cu 55% a emisiilor de CO2 până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2021 pentru mașini și o reducere cu 50% pentru camionete, o ţintă mult mai ambiţioasă decât actualul obiectiv, care prevedea o reducere cu 37,5%.
Prim-vicepreședintele Comisiei Europene și șeful UE pe probleme de climă, olandezul Frans Timmermans, a declarat că acordul trimite un semnal puternic industriei și consumatorilor.
„Europa îmbrățișează trecerea la mobilitatea cu emisii zero. Producătorii de mașini europeni demonstrează deja că sunt pregătiți să facă un pas înainte, cu mașini electrice din ce în ce mai accesibile și din ce în ce mai versatile pe piață”, a afirmat Timmermans, potrivit euractiv.com.
Iar ministrul ceh al Industriei și Comerțului, Jozef Síkela, a declarat că acordul „va deschide calea pentru industria auto modernă și competitivă din UE”.
Nouă metodologie de raportare a emisiilor de CO2 pentru vehicule, până în 2035
Pe lângă eliminarea treptată a mașinilor pe benzină și diesel, acordul introduce și o nouă metodologie de raportare a emisiilor de CO2 ale vehiculelor pe ciclul de viață, pe care Comisia o va prezenta până în 2025.
În conformitate cu dorințele statelor membre, Comisia va publica, de asemenea, un raport bianual din 2025 privind progresul către mobilitatea rutieră cu emisii zero. Aceasta va acoperi impactul asupra angajaților din industria auto, precum și asupra consumatorilor.
„Clauza Ferrari”, validată
Chestiunea așa-numitei „clauze Ferrari” a fost soluționată suplimentar. Parlamentarii europeni au hotărât că producătorii de vehicule care produc până la 10 mii de mașini și 22 de mii de autoutilitare pe an li se va acorda o scutire de la ținta intermediară din 2030.
Trebuie să ajungă la zero-emisii până la sfârșitul anului 2035, însă.
Jan Huitema, negociatorul șef al PE, a lăudat acordul, declarând că acesta va „crea claritate pentru industria auto și va stimula inovația și investițiile pentru producătorii de mașini”.
„Sunt mulțumit că am ajuns la un acord cu Consiliul privind o revizuire ambițioasă a obiectivelor pentru 2030 și am sprijinit un obiectiv de reducere a emisiilor cu 100% în 2035. Acest lucru este crucial pentru a atinge neutralitatea climatică până în 2050 și pentru a face conducerea curată mai accesibilă pentru cetățenii noștri", el a spus.
„E-fuels”, combustibilii sintetici care nu produc CO2 prin ardere, în cărți
Propunerea constructorilor auto germani, susținută de Guvernul de la Berlin, privind automobilele cu motoare termice care funcționează cu „e-fuels”, combustibilii sintetici care nu produc CO2 prin ardere, produși cu electricitate verde, a fost inclusă în acordul final, potrivit unei declarații a Comisiei.
Excepția este menită să se aplice „în afara domeniului de aplicare al standardelor pentru flote”, adică se vor conveni anumite limite de producție.
Risc crescut de „Efect Havana”, din cauza prețurilor mari ale mașinilor electrice noi
Mai mulți producători auto și grupul PPE, de centru-dreapta din Parlamentul European, avertizează că acordul semnat la nivelul UE pe 27 octombrie 2022 limitează diversitatea tehnologică și crește riscul apariției unui „Efect Havana” pe străzile din toate țările europene.
„Acordul de astăzi a închis ușa noilor dezvoltări tehnologice și a pus toate ouăle într-un singur coș. Aceasta este o greșeală”, a declarat europarlamentarul Jens Gieseke, negociatorul Grupului PPE, într-o declarație după acord.
„Cu acordul de astăzi, un „efect Havana” devine din ce în ce mai realist. După 2035, străzile noastre ar putea deveni pline de mașini de epocă, deoarece mașinile noi nu sunt disponibile sau nu sunt accesibile”, a avertizat Gieseke.
„Efectul Havana” se referă la faptul că, din cauza prețurilor mari ale mașinilor electrice noi, oamenii vor începe să cumpere masiv mașini second-hand pe benzină sau motorină, iar cei care dețin deja astfel de mașini le vor repara pentru a le ține cât mai mult. Acest efect a fost botezat „Havana” după ce, pe fondul embargoului SUA, în Cuba nu au mai fost disponibile mașini noi și străzile s-au umplut de „automobile clasice”.
Șeful BMW: „Dacă, dintr-o dată, faci deținerea unei mașini accesibilă doar pentru bogați este periculos”
Șeful grupului BMW, Oliver Zipse, a atras atenția asupra efectelor stabilirii unei date fixe pentru eliminarea mașinilor cu motoare termice.
„Noi nu dorim ca mașinile să fie inaccesibile oamenilor cu venituri mici. Din punct de vedere politic, acest lucru este foarte periculos. Dacă, dintr-o dată, faci deținerea unei mașini accesibilă doar pentru bogați este periculos”, a declarat Zipse, conform Reuters, cu ocazia anunțării unei investiții de 1,7 miliarde de dolari în producția de mașini electrice și baterii în SUA.
Oficialul a ținut să menționeze că BMW susține reglementările ambițioase în domeniul vehiculelor, dar stabilirea unei date ferme pentru încheierea vânzărilor de mașini cu motoare termice ar putea obliga oamenii să continue „să conducă mașini vechi. Și nu asta ne dorim”.
„Ca politician aș fi foarte atent… pentru că mașinile sunt făcute inaccesibile prin legislație”, a punctat Zipse.
Xavier Martinet, Dacia: „Ne temem că mașinile vor deveni obiecte de lux”
Xavier Martinet, vicepreședinte Dacia având în subordine diviziile de vânzări și marketing, a declarat că, în condițiile actuale, „ne temem că mașinile vor deveni obiecte de lux”.
„În orice criză apar oportunități, iar ceea ce vedem noi este că inflația și scumpirea unor componente și materii prime a dus la creșterea prețului mașinilor. Unii dintre cumpărători văd cum o mașină de 20.000 – 25.000 de euro a ajuns să coste peste 30.000 de euro, iar astfel Dacia devine o alternativă foarte bună. Dar, în același timp, odată cu scumpirea mașinilor, pierdem o parte dintre clienții care, venind probabil de pe piața mașinilor second-hand, își doreau mașini foarte accesibile. (...) Cu ani în urmă nu ne gândeam că un model Dacia va depăși prețul de 20.000 de euro. Dar atunci nu exista o criză a semiconductorilor, un război în Ucraina, prețul oțelului nu se dublase, nici cel al aluminiului nu crescuse cu 40%, etc. Lumea se schimbă, piața se schimbă și, în actualele condiții, creșterea prețului este inevitabilă. (...) În prezent ne temem că vehiculele vor deveni un obiect de lux”, a afirmat Xavier Martinet, relatează economica.net.
„Clienții Dacia sunt pragmatici. Ei nu vor să cheltuiască mii de euro în plus pentru un hibrid dacă nu este necesar. Dar, dacă în 2035 reglementările europene ne vor cere să fim o marcă electrică, vom fi o marcă electrică. Pentru că nu vrem să dispărem de pe piață”, a adăugat oficialul Dacia.