Vânzările de mașini electrice merg prost. Constructorii revin la benzină și fac promoții

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 26.03.2024 - 11:44
Vânzările de mașini electrice merg prost. Constructorii revin la benzină și fac promoții - Foto: freepik.com/prostooleh - Rol ilustrativ
Vânzările de mașini electrice merg prost. Constructorii revin la benzină și fac promoții - Foto: freepik.com/prostooleh - Rol ilustrativ

Vânzările de mașini electrice merg prost și generează pierderi. „Gaura” medie e de 6.000 € la un automobil de 60.000 €. Iar constructorii auto caută soluții, inclusiv revenind la benzină și făcând promoții la modelele cu motoare termice pe care încă le au în portofoliu.

SHARE

În contextul socio-economic actual, dominat de inflație și prețuri din ce în ce mai mari, „euforia” trecerii la mașini 100% electrice, care sunt, în general, mult mai scumpe decât modelele clasice, pe benzină sau motorină, de aceleași dimensiuni se pare că a luat-o pe un trend descendent. 

În Germania, cea mai mare piață auto din Europa, vânzările de mașini electrice s-au prăbușit în primele luni ale anului 2024, de exemplu, după ce guvernul german a eliminat subvențiile pentru mașini electrice (echivalentul „Rabla Plus”), la sfârșitul anului trecut.

Iar experții anticipează că vânzările de mașini electrice ar putea rămâne la un nivel scăzut cel puțin pe termen mediu, potrivit diepresse.com.

Circa 6.000 € pierdere, la o mașină electrică de 60.000 €. Soluția constructorilor: promovarea mașinilor pe benzină

O analiză Boston Consulting Group arată că, în medie, constructorii auto pierd circa 6.000 € la fiecare mașină electrică vândută la un preț de aproximativ 60.000 €, având în vedere investițiile colosale pe care au fost nevoiți și sunt nevoiți să le facă. 

Citește și: Punct de cotitură? Două mașini electrice premium, mai „ieftine” decât modelele pe benzină și diesel

"Estimăm că producătorii de automobile vor putea reduce doar jumătate din această diferență de costuri, prin alegerea corectă a tehnologiei și economiile la scară, pe măsură ce își sporesc producția. Dar nu vor compensa diferența", apreciază specialiștii Boston Consulting Group. 

"Luăm de exemplu o mașină cu motor termic de 60.000 € (...) Un nivel rezonabil de profitabilitate pe care l-am văzut în trecut la vehiculele cu motoare cu combustie internă este de aproximativ 10%.

La crearea punții de la mașinile pe benzină sau motorină la mașinile electrice, trebuie să adăugați costul bateriei, care este de aproximativ 10.000 € (...) Adăugați platforma tehnică și componentele electrice și electronice suplimentare, care reprezintă încă aproximativ 5.000 €.

Apoi, trebuie să adăugați investiția incrementală, forța de muncă și cheltuielile generale, care tind să fie mai mari, deoarece în prezent există puține operațiuni EV la scară largă. 

Adăugați încă aproximativ 1.500 € per vehicul pentru investiții în fabrică, inginerie și alte costuri de capital. Acum scădeți grupul motopropulsor pe benzină sau motorină, care este de aproximativ  4.000 € per vehicul (...)

Rezultă un minus 10% sau minus 6.000 € la o mașină electrică, spre deosebire de plus 6.000 € rentabilitate la o mașină termică”, a explicat Andrew Loh, Managing Director and Senior Partner la Boston Consulting Group.

Citește și: Șeful Renault și ACEA, scrisoare dură către UE: Industria auto, în pericol din cauza electrificării

Sigur, există și producători de mașini electrice care merg pe profit. Dar sunt puțini. Tesla, BYD, BMW, Porsche și Audi sunt câteva exemple. 

Fiat vrea să-i pună motor pe benzină modelului 100% electric Fiat 500e. Alți constructori promovează cu discounturi mașinile termice generatoare de profit

Profesorul de economie Ferdinand Dudenhöffer, care s-a specializat de peste 20 de ani pe industria auto, indică într-un studiu recent că, având în vedere economia slabă, producătorii auto trebuie să se concentreze la ora actuală, în primul rând, pe vânzarea de modele din segmentele de volum, iar acestea sunt „mașinile cu motoare cu ardere internă”. 

De asemenea, Ferdinand Dudenhöffer precizează că deja a observat pe piața din Germania că „producătorii de automobile recurg la reduceri și oferte speciale pentru a-și stimula afacerile” cu ajutorul modelelor cu motoare pe benzină sau motorină. 

„Reducerile pentru motoarele cu ardere cresc în medie cu 0,5% până la o medie de 16,8%”, a explicat Dudenhöffer.

Acest lucru este vizibil în special la vehiculele produse de grupul Stellantis, care include mărcile Fiat, Peugeot, Citroen și Opel, a adăugat Dudenhöffer, potrivit AFP. 

Pe de altă parte, potrivit Corriere della Sera, Fiat vrea să-i pună motor pe benzină modelului 100% electric Fiat 500e, pentru a spori vânzările. 

Citește și: Ai mașină electrică? Pregătește-te să plătești o taxă specială care va compensa lipsa accizelor

La începutul lunii martie 2024, Fiat ar fi cerut furnizorilor oferte de preț pentru a crește producția modelului 500e la fabrica Stellantis Mirafiori din Torino, Italia, la 175.000 de unități pe an, de la 77.260 de unități fabricate anul trecut. 

Iar jurnaliștii italieni spun că, potrivit surselor loc, se pare că, din acest total, 100.000 de unități ar urma să fie modele Fiat 500e cu motoare pe benzină, eventual hybrid. 

Argumentul ar fi că adăugarea unui model pe benzină modelului 500e făcut la Mirafiori ar putea atenua îngrijorările sindicatelor cu privire la "declinul volumelor de 500e" și ar ajuta compania să îndeplinească obiectivul Italiei de a menține producția auto a țării la nu mai puțin de 1 milion de mașini pe an, Stellantis suportând cea mai mare parte a cererii, fiind singurul producător de volum din Italia.

Fiat a redus deja luna trecută unul dintre cele două schimburi de la Mirafiori din cauza vânzărilor scăzute, concediind aproximativ 2.250 de muncitori, mai mult de jumătate dintre cei afectați lucrând la 500e.

Fiat nu a confirmat în mod oficial această mutare. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te