Mașinile electrice sunt prea scumpe pentru buzunarele europenilor și, evident, ale românilor. Fără subvenții consistente, cifrele arată că oamenii „uită” de electrice și se întorc la automobilele noi pe benzină sau motorină.
În Germania, de exemplu, care e cea mai mare piață auto din Europa, vânzările de mașini electrice s-au prăbușit în primele 3 luni ale anului 2024 cu 14%, față de aceeași perioadă din 2023, iar în martie 2024 scăderea a fost de 29%, conform datelor Autorității Federale de Transport (KBA), după ce, din decembrie 2023, guvernul german a tăiat total subvențiile pentru electrice.
Citește și: Germania a tăiat total „Rabla Plus”, subvențiile pentru mașini electrice. Erau de până la 4.500 €
Piața mașinilor electrice s-a prăbușit în România, din cauza tăierii Rabla Plus cu 50%: -36%
Faptul că piața mașinilor electrice s-a prăbușit în România, din cauza tăierii Rabla Plus cu 50%, nu surprinde, prin urmare.
Concret, deși programele Rabla Plus 2023 și Rabla Plus 2024 au luat startul aproape în aceeași perioadă (pe 24 martie în 2023 și pe 19 martie în 2024), în martie 2024 vânzările de mașini electrice au scăzut cu 35,9%, față de martie 2023, potrivit datelor APIA.
Sigur, contextul socio-economic dominat de inflație și prețuri din ce în ce mai mari s-a mai accentuat într-un an, dar „euforia” trecerii la mașini 100% electrice este clar domolită de faptul că Guvernul a scăzut cu 50% ecobonusul Rabla Plus 2024, la 5.100 de euro, față de 10.200 de euro cât era în 2023.
Citește și: Vânzările de mașini electrice merg prost. Constructorii revin la benzină și fac promoții
Top-ul mașinilor electrice preferate de români în martie 2024 este condus sunt Dacia Spring, cu 212 unități și o scădere de 57.8% față de aceeași perioadă a anului precedent, Tesla Model 3 cu 83 unități și o creștere de 84.4% și Tesla Model Y cu 78 unități și o scădere de -2,5%%.
Piața auto din România s-a prăbușit total în martie 2024. Diesel-ul, +30%
În martie 2024, piața de mașini noi din România s-a prăbușit total. Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 25,26% față de martie 2023, atingând un volum de 9.156 unități.
Per total, în primele trei luni din 2024, înmatriculările de autoturisme noi au atins valoarea de 33.228 unități, în scădere cu 10,11% față de perioada similară din 2023, respectiv 36.966 unități, potrivit datelor ACAROM.
Citește și: Semn rău pentru România. Piața auto s-a prăbușit cu 25%. Riscăm să ajungem la nivelul din 2009-2010
Mai mult, cele mai mari scăderi în martie 2024 au fost în segmentele de mașini accesibile, indică datele APIA: Clasa B, -44,5%, Clasa C, -21,4%, și Clasa A, -21%. Ceea ce arată că românii nu mai au bani.
Pe de altă parte, dacă vânzările de mașini electrice au scăzut cu 35,9% în martie 2024, cele de mașini diesel au crescut cu 24,9%.
Astfel, în funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna martie a acestui an, motorizările pe benzină și mild hybrid pe benzină au înregistrat o scădere de 39,1%, față de perioada similară din 2023, ajungând la o pondere de 58,4%.
Citește și: Păcăleală de 1 Aprilie? Nu! Peste 50% din șoferii de mașini electrice regretă că au făcut pasul
În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel și mild hybrid diesel, acestea au înregistrat o creștere de 24,9%, deținâmd o cotă de 17,7% din total.
Autoturismele full electrice au atins o cotă de 7,4% din piață în martie 2024, față de martie 2023 când reprezentau 8,4%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid au avut o cotă de piață de 4,9%, în creștere cu 2,6% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Prin urmare, autoturismele „electrificate“, respectiv cele electrice (100% și plug-in hybrid), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns în martie 2024 la o cotă de piață de 23,9%, care depășește cu 6,2% cota deținută de motoarele diesel (categoria diesel include și motorizările mild hybrid diesel).