A parcurs zece mii de kilometri atât în țară, cât și peste hotare, și a sosit ora bilanțului. Pe scurt, mașina este un partener de drum lung ideal, fiind spațioasă, confortabilă, agilă și prietenoasă cu buzunarul, indiferent de stilul de condus. Dar, bineînțeles, există și un „dar“.
Îi place la drum
Sebeș, Hunedoara, Deva, Râmnicu Vâlcea, Pitești, Craiova, Piatra Neamț, Bacău, Buzău, Târgu Ocna, Sinaia, Brașov, București, Constanța, Sofia, Salonic... În cei zece mii de kilometri, Astra-ul nostru a străbătut, practic, România aproape în lung și în lat, luptându-se cu toate tipurile posibile de drum, și a plecat în vacanță de lucru, în Bulgaria și Grecia, pentru a documenta un material despre infrastructură.
Democratic. Toți utilizatorii Astrei Newsweek România au votat că opțiunea care merită fiecare bănuț sunt farurile inteligente cu matrice LED
Nu-l invidiați, nu a ajuns la plajă și nici nu a făcut baie în Marea Egee! Însă a arătat din plin că îi place la drum lung.
Pe șosea, nu a ezitat în nicio depășire. Cei 160 de cai putere și cuplul de 350 Nm compensează etajarea lungă a cutiei de viteze manuale, cu șase trepte, și, dacă turometrul este ținut între 2.000 rpm și 4.000 rpm, se poate menține un ritm destul de alert. Iar pe autostradă, Astra-ul Sports Tourer este în elementul său.
Treapta șase este suficient de lungă pentru a obține un consum mediu de circa 4,6-4,8 litri/100 km la o viteză de croazieră de 130 km/h. Cine are piciorul mai greu, însă, poate urca liniștit la 160-180 km/h. Evident, consumul sare spre 7,5-8,0 litri/100 km, dar mașinii îi place. Se așează bine pe drum și este și bine insonorizată, abia peste 150 km/h zgomotul vântului pătrunzând ușor, ușor în habitaclu.
Astra Sports Tourer vine cu OnStar, asistentul personal online care, de exemplu, poate face o rezervare la un hotel sau diagnostica mașina de la distanță. Iar sistemul de infotainment Intellilink de ultimă generație se înțelege perfect cu AppleCarPlay și Android Auto.
Singurul lucru care nu-i place Astra-ului Sports Tourer pe asfalt este abordarea virajelor la viteze superioare. Din cauza suspensiei setate pe confort, mașina dă impresia că se înclină destul de mult. Și, dacă este nevoie să se frâneze în curbă cu manevră scurtă de evitare, apare și un ușor balans față/spate.
Consum mixt de 6,5 litri/100 km, garantat
După zece mii de kilometri parcurși în total de șase șoferi (circa 70% din distanță a fost în mediu extraurban, 10% în mediu urban și restul de 20%, în traficul infernal din București) și 7.800 de kilometri de la ultima resetare a computerului de bord, putem spune, fără nicio urmă de îndoială, că Astra Sports Tourer 1.6 CDTi BiTurbo are un consum mediu mixt de 6,5 litri/100 km, o valoare foarte apropiată de cea tipărită în cartea tehnică – 6,2 litri/100 km.
Mașina nu are loc de depozitare pentru telefon în consola centrală. Iar acest suport opțional mai bine nu exista. Dacă schimbi repede treapta de viteză, îi dai fără să vrei un pumn smartphone-ului.
În regim extraurban, consumul mediu a variat, în general, între 4,4 litri/100 km (cel mai bun consum obținut de Newsweek România, pe un drum București – Craiova – București) și 5,6 litri/100 km, evident, în funcție de „greutatea“ piciorului de pe accelerație, structura drumului parcurs și densitatea traficului. Însă, așa cum am mai spus, „vârful“ a fost de 7,5-8,0 litri/100 km, la 160-180 km/h pe autostradă.
În ceea ce privește consumul urban, acesta este „vinovatul“ care a dus media generală la 6,5 litri/100 km. Dacă în orașele și orășelele de provincie, computer-ul nu a sărit de 6,7-6,8 litri/100 km, în București consumul a ajuns și la 8,4-8,6 litri/100 km în zilele caniculare, în care clima automată a muncit din greu.
Spațiu generos, greutate redusă
Spațiul pentru pasageri și bagaje este una dintre cele mai importante caracteristici pentru un break. Iar Astra Sport Tourer stă bine la capitolul portbagaj, surclasând adversari ca Megane Estate (521 litri) sau Ford Focus Sportback (490 litri). Bagajele și echipamentele foto ale „echipajelor“ Newsweek România s-au lăfăit în cei 540 de litri oferiți de portbagajul Astrei. Iar pentru a mări volumul de încărcare, scaunele spate sunt rabatabile în raport 40/20/40. De voie, de nevoie, au încăput fără probleme elementele unui dulap cu o înălțime de 2,35 metri de la Ikea.
SPAȚIU DEPOZITARE Dacă, totuși, portbagajul mașinii nu vă satisface nevoile, puteți monta unul pe acoperiș. Dezvoltat special de Thule, acesta are o capacitate de 460 de litri și poate înghiți până la 75 de kilograme de bagaje. Ingeniosul sistem modular de depozitare FlexOrganizer merită toți banii. Fixează gențile și echipamentul sportiv în locul dorit printr-o combinație de șine, plase și alte elemente de acorare
Pe de altă parte, cum mașina este prevăzută cu sistemul FlexOrganizer, ce include şine laterale, plase de separare a încărcăturii şi diferite posibilităţi de fixare, bagajele și echipamentele au fost trasportate extrem de bine. Nu s-au amestecat obiectivele foto cu laptop-urile și hainele.
În același timp, chiar dacă Astra K Sports Tourer are aceleași dimensiuni ca generația anterioară, cu o lungime de 4.702 mm, o lăţime de 1.871 mm (cu oglinzile exterioare pliate) şi o înălţime de 1.510 mm, și oferă mai mult spațiu, mașina este cu până la 190 de kilograme mai ușoară. Ceea ce are un efect pozitiv asupra agilității, a confortului la rulare, a consumului și, implicit, a costurilor de exploatare.
Nu, nu avem un coleg de redacție patruped. Însă, dacă am avea, acesta ar fi foarte încântat de cei 540 de litri ai portbagajului Astrei Sports Tourer