Cum poți avea mașină puternică și să plătești impozit ca pentru Logan. Ai și parcarea gratuită

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 24.10.2022 - 12:51
Ferrari 296 GTB / Foto: Profimedia
Ferrari 296 GTB / Foto: Profimedia
Cum poți să ai mașină puternică și să nu plătești impozit mii de lei. / Foto: Profimedia
Cum poți să ai mașină puternică și să nu plătești impozit mii de lei. / Foto: Profimedia

Nu, nu este vorba despre mașinile 100% electrice, la care impozitul este zero. Formula de calcul a impozitului auto în România este aberantă, ne ținând cont de nicio normă de poluare, ci doar de capacitatea cilindrică, cu o excepție.

SHARE

Cu o concepție învechită și populistă, formula de calcul a impozitului auto în România nu ține cont de nicio normă de poluare și nici de puterea motorului.

Nu contează, de exemplu, că ai mașină cu motor de 3.0 litri, pe benzină sau motorină, de ultimă generație, care respectă cel mai drastic standard de emisii actual, Euro 6d, sau una de acum 20 de ani, Euro 3, plătești același impozit.

Și nu contează nici puterea motorului, care, până la urmă, tot în emisii poluante se traduce. Una emite un motor de 1.2 litri de, să spunem, 90 de cai putere, și altceva un motor de 1.2 litri care dezvoltă 130 de cai putere. 

Citește și: Electrificarea forțată a mașinilor va costa aproape 1.200 de miliarde de dolari până în 2030

Cum poți să ai mașină puternică și să nu plătești impozit mii de lei: 328 de lei/an în loc de 6.560 lei/an, la motor de 4.0 litri

Singurul „factor” modern, european, din formula de calcul a impozitului auto în România este cel care se referă la mașinile cu sistem de propulsie hybrid. Și aici există o aberație, toate sistemele de propulsie hybrid (mild-hybrid, hybrid și plug-in hybrid) fiind puse în aceeași găleată, deși există diferențe clare între ele în ceea ce privește emisiile, dar asta e altă poveste. 

Prin urmare, dacă vrei să nu plătești impozit auto în România decât câțiva lei sau vrei o mașină puternică care nu e dependentă de priză, cu motor termic, pe benzină sau motorină, soluția este un automobil hybrid.

Citește și: Cele mai mari ecobonusuri Rabla Plus 2022 sunt de 51.000 lei (10.200 euro, mașini 100% electrice) și, respectiv, de 26.000 lei (5.200 euro, mașini plug-in hybrid), dacă sunt casate câte două „cazane”.

Impozitul auto pentru mașinuțele hybrid pornește de la circa 3 lei/an în România și, de exemplu, în cazul unui automobil hybrid cu motor termic de 2.0 litri și peste 200 de cai putere este doar 10,5 lei/an. Despre mașinile hybrid cu performanțe notabile, siguranță și confort pe măsură, nici nu mai vorbim. Impozitul pentru un SUV sau o limuzină hybrid cu motor de 3.0 litri e 122,25 lei/an, în loc de 2.445 lei/an, iar pentru un SUV sau o limuzină hybrid cu motor de la 4.0 litri în sus, de 328 lei/an, în loc de 6.560 lei/an. Adică, de circa 20 de ori mai mic.

De exemplu, un supercar Ferrari 296 GTB este echipat cu un sistem plug-in hybrid de propulsie cu motor V6 pe benzină de 2.992 de centimetri cubi și motor electric alimentat de la o baterie de 7.45 kWh. Resurse totale: 830 CP și 740 Nm. Impozitul în România: 122,25 lei/an.  

Newsweek a făcut câteva simulări de calcul comparativ a impozitului auto 2022:

  • Impozit mașină cu motor de 1.5 litri, pe benzină/motorină: 64 lei/an
  • Impozit mașină hybrid, cu motor de 1.5 litri: 3,2 lei/an

  • Impozit mașină cu motor de 2.0 litri, pe benzină/motorină: 210 lei/an
  • Impozit mașină hybrid, cu motor de 2.0 litri: 10,5 lei/an

  • Impozit mașină cu motor de 2.5 litri, pe benzină/motorină: 1.053 lei/an
  • Impozit mașină hybrid, cu motor de 2.5 litri: 52,65 lei/an

  • Impozit mașină cu motor de 3.0 litri, pe benzină/motorină: 2.445 lei/an
  • Impozit mașină hybrid, cu motor de 3.0 litri: 122,25 lei/an

  • Impozit mașină cu motor de 4.0 litri, pe benzină/motorină: 6.560 lei/an
  • Impozit mașină hybrid, cu motor de 4.0 litri: 328 lei/an

Pentru orice altă cilindree sau valoarea exactă a impozitului auto într-o anumită localitate din România puteți utiliza, de exemplu, calculatorul de impozit pus la dispoziție de impozitauto.ro.

Cum se calculează impozitul auto

Impozitul auto este taxă locală și variază de la localitate la localitate în România, într-o anumită marjă. Lista cu procente în functie de judet o puteți găsi aici.

În anul 2022, impozitul auto este calculat pentru fiecare 200 cmc ai motorului termic al mașinii:

  • - capacitatea cilindrică până la 1.600 cmc - 9 lei pentru fiecare 200 cmc
  • - capacitatea cilindrică între 1.601 cmc şi 2.000 cmc - 20 lei pentru fiecare 200 cmc
  • - capacitatea cilindrică între 2.001 cmc şi 2.600 cmc - 79 lei pentru fiecare 200 cmc
  • - capacitatea cilindrică între 2.601 cmc şi 3.000 cmc - 159 lei pentru fiecare 200 cmc
  • - capacitatea cilindrică peste 3.001 cmc - 320 lei pentru fiecare 200 cmc

Parcare gratuită în București pentru mașinile electrice și hybrid

Dacă aveți o mașină electrificată, 100% electrică sau cu sistem de propulsie hybrid, în București, de exemplu, beneficiați și de parcare gratuită pe locurile publice marcate de primării, conform hotărârii Consiliului General al Municipiului București nr. 140/2016 privind utilizarea gratuită a părcărilor publice de utilitate generală de pe teritoriul municipiului București de către autoturismele hibrid și cele electrice înmatriculate în municipiul București, precum și aprobarea modelului vignetei de identificare. 

Tot ceea ce trebuie să faceți este să o obțineți de la Primăria Capitalei o vinietă specială. Procedura de obținere a vinietei de parcare gratuită pentru automobilele electrificate în București o găsiți aici

 

 

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te