Ca urmare a sancțiunilor impuse Moscovei după atacarea Ucrainei, majoritatea producătorilor auto mondiali și-au oprit activitățile care aveau legătură cu Rusia (Volkswagen, Skoda, GM, Mercedes, BMW, Toyota, etc.). Inclusiv Renault, care deține AvtoVAZ, cel mai mare producător auto din Rudia, a încetat să producă și să livreze mașini în această țară.
De asemenea, nu mai există piese de origine și nici anumite materii prime pentru furnizorii locali de componente, majoritatea producătorilor ruși, mai mici sau mai mari, fiind nevoiți să se adapteze, să oprească producția sau să improvizeze.
Penuria și prăbușirea rublei au dus la creșterea dramatică, peste noapte, a prețurilor mașinilor noi în Rusia. Potrivit autonews.com, în medie, prețurile mașinilor au crescut cu 35-45% pe piața din Rusia în martie. Iar Rolf, cel mai mare dealer din Rusia, a anunțat că vânzările au scăzut cu 60% în aceeași lună.
Modelele Lada au fost scumpite de două ori în martie, pe 1 martie și pe 16 martie. Prin urmare, prețurile au crescut cu 11% - 47%, în funcție de model și configurație, notează autocentre.ua.
În martie, prețurile modelelor Kia, de exemplu, au crescut cu 24% - 39%, cele ale Mitsubishi cu 42%, iar cele ale Mazda cu 35%.
Mașinile chinezești Chery și Exeed s-au scumpit și cu 45%. Iar prețurile modelelor Peugeot au crescut și cu 50% în martie. Mulți dealeri nici nu mai afișează prețurile mașinilor pe site-uri.
„INS”-ul rusesc a anunțat că prețurile pentru mașinile străine cu crescut cu 29% de la începutul anului. Iar oficial de la 1 martie, prețurile pentru mașinile străine au crescut cu 24.2%, iar cele pentru mașinile produse în țară cu crescut cu 18%.