Strategia Porsche ca, până în 2030, 80% din toate mașinile noi produse să fie 100% electrice a eșuat.
Pe de o parte, modele electrice lansate de Porsche până acum, Taycan și Macan, au entuziasmat și au înregistrat vânzări promițătoare, însă nu i-a sensibilizat pe clienții tradiționali Porsche, pasionați de performanțe și dornici de adrenalină la volan, care nu sunt de acord cu această schimbare. Iar pe de altă parte, afacerile Porsche din China merg prost.
Prin urmare, șefii Porsche sunt în alertă și circa 8000 de locuri de muncă în pericol ar putea fi în pericol, relatează automobilwoche.de.
Citește și: Chinezii de la Xiaomi au dat lovitura cu mașina electrică SU7. Venituri, în creștere cu peste 30%
Porsche, în alertă. Strategia mașinilor electrice a eșuat. Circa 8.000 de angajați, în pericol?
În urmă cu doi ani, lumea Porsche era încă în ordine. Directorul general Oliver Blume a sunat clopoțelul pe ringul de tranzacționare al bursei din Frankfurt, radiind de bucurie, în urma listării IPO de succes. Acțiunile au urcat vertiginos pe indicele DAX, investitorii crezând în povestea luxului sportiv și durabil pe care Blume și directorul său financiar, Lutz Meschke, o promovau.
Prin urmare, Porsche părea să aibă o singură direcție: ascendentă. Între timp, însă, criza din industria auto, generată în principal de costurile electrificării și în urma căreia deja zeci mii de oameni și-au pierdut locurile de muncă doar în Europa, iar Volkswagen a decis să închidă uzina sa istorică de la Bruxelles, de exemplu, a început să bată și la ușile Porsche.
Acțiunile se tranzacționează la ora actuală cu mult sub prețul lor de emisiune. Și afacerile se clatină serios, notează automobilwoche.de.
Citește și: „Cutremur”, în industria auto. Toyota, cel mai mare producător, prima scădere de profit în 2 ani
Deși cu un avans de 14,1% Porsche a obținut în primele 9 luni din 2024 un randament operațional al vânzărilor la care multe alte companii pot doar visa, al 3-lea trimestru a fost slab. Iar deosebit de alarmantă este evoluția din China, unde vânzările Porsche au scăzut brusc.
În primele 9 luni ale anului 2024, Porsche a vândut doar 43.280 de unități în China, înregistrând o scădere de aproape 30%. Acest lucru înseamnă că este posibil să nu ajungă nici măcar 60.000 de vehicule până la sfârșitul anului.
În comparație, în 2021, Porsche a vândut 95.671 de mașini sport în China, iar China a fost cea mai mare piață a sa din lume, cu un potențial de creștere și mai mare.
Așadar, oficialii Porsche se tem că nu mai este nimic de câștigat în China, deși țara este principala piață de e-mobilitate la nivel global. Constructorii chinezi de mașini electrice oferă modele la prețuri mult mai avantajoase, unele inclusiv cu performanțe oficiale apropiate de modelele Porsche electrice.
Citește și: VIDEO O mașină electrică chinezească de familie, mai rapidă pe Nürburgring ca Lamborghini Huracan
„În China, o mașină cu motor cu combustie din segmentul premium care costă între 70.000 și 80.000 de euro concurează cu mașinile chinezești din segmentul electric, care sunt introduse pe piață pentru 30.000 de euro și au, de asemenea, multe de oferit”, a afirmat directorul financiar al Porsche, Lutz Meschke, la prezentarea cifrelor pentru trimestrul al 3-lea din 2024.
De asemenea, în Europa și în SUA, ambițioasa strategie electrică a titratului producător de mașini sport din Stuttgart este, în prezent, în plină criză.
Cu o cotă electrică planificată de până la 80% până în 2030, Porsche a fost unul dintre cei mai ambițioși producători auto în ceea ce privește electrificarea automobilelor. Dar, piața arată că lucrurile stau altfel.
Primul Porsche electric, Taycan, a entuziasmat, entuziasmează și a înregistrat vânzări promițătoare, dar mult sub nivelul prognozat. Iar problemele de software de la VW Group au întârziat lansarea pe piață a E-Macan cu până la doi ani, cel mai vândut SUV Porsche, acum doar în versiune 100% electrică în Europa, ajungând recent pe piață chiar în mijlocul crizei electrice.
Citește și: Efectul electrificării: Volkswagen închide uzina istorică de la Bruxelles. Făcea Beetle în anii 1950
Electrificarea seriei Porsche 718, cu Boxster și Cayman, decurge, de asemenea, cu probleme. Conform surselor Automobilwoche, și acest proiect este cu mult în întârziere. Acest lucru se datorează complexității bateriei, deoarece 718 este o mașină sport cu motor central, Porsche a dezvoltat doar platforma existentă, iar bateria trebuie să fie poziționată în centru pentru a permite caracteristici de conducere similare.
Amplasarea bateriei la 718 electric se dovedește, se pare, a fi atât de dificilă încât Porsche solicită constant ajustări de la furnizorul de baterii Valmet Automotive, care a construit o fabrică în Baden-Württemberg special pentru această comandă. Și, se spune că, societatea finlandeză a suportat costuri suplimentare semnificative din cauza întârzierii.
Conform șefului de producție Albrecht Reimold, 718 cu motor cu combustie ar trebui să fie eliminat treptat în vara anului 2025. Dar, cu toate acestea, este mai mult decât îndoielnic că modelul 718 electric va fi disponibil pentru clienți până atunci, apreciază jurnaliștii Automobilwoche.
Citește și: 100.000.000 € pierderi. Producător auto global cu maşini populare în România, în mare dificultate
Deprecierea mașinilor electrice, o problemă pentru Porsche
Modelele Porsche sunt recunoscute ca fiind printre mașinile care își păstrează cel mai bine prețul în timp. Unele, precum modelele speciale 911 chiar se apreciază odată cu ieșirea de pe porțile fabricii.
Mașinile electrice, însă, au o mare problema cu erodarea valorii. Salturile tehnologice, în special în tehnologia bateriilor, conduc la o scădere rapidă a valorilor reziduale. La scurt timp după ce un Taycan părăsește curtea dealerului, valoarea mașinii scade cu câteva zeci de mii de euro, ceea ce la Porsche 911 este exclus.
Prin urmare, promisiunea de lux a producătorului de mașini sport, care este o componentă centrală a strategiei, este încălcată cu fiecare mașină electrică.
„La urma urmei, luxul este definit și de stabilitatea valorii produsului”, a explicat un manager Porsche, citat de automobilwoche.de, sub protecția anonimatului.
Prin urmare, strategiile unor producători precum BMW sau Mercedes, care încă dezvoltă și oferă alternative cu motor cu combustie în toate segmentele, par mai potrivite decât planul Porsche de a comercializa serii de modele precum Macan sau 718, cu Boxster și Cayman, convertite 100% la priză, fără perioade lungi de suprapunere.
Porsche ia în calcul repornirea dezvoltării de motoare termice
Planul Porsche are legătură și cu noua directivă privind securitatea cibernetică care a intrat în vigoare în UE în acest an. Porsche nu a mai dorit să investească în platformele vechi și va rămâne, probabil, cu mâinile goale în segmentul motoarelor cu combustie entry-level până la mijlocul anului 2025.
Doar 911, Panamera și Cayenne vor mai putea fi comandate ca modele pe benzină. Iar oamenii de vânzări se tem că aceasta este o ofertă insuficientă.
Prin urmare, oficialii Porsche au intrat în alertă. Urmează o ședință specială a comitetului executiv, iar angajații raportează un adevărat sentiment de panică. Directorul general Blume, care oricum se află în modul de criză în Wolfsburg, fiind și șeful Volkswagen, se află și în Zuffenhausen sub o presiune mai mare decât a fost de mult timp. Rolul său dublu de CEO pentru VW și Porsche nu este tocmai favorabil în acest sens.
Directorul de dezvoltare al Porsche, Michael Steiner, se află în centrul dezbaterii. Se așteaptă ca echipa sa din Weissach să adapteze în grabă politica de modele pentru următorii ani și, în locul electrificării rapide, să utilizeze platformele cu motoare cu combustie cât mai mult timp posibil.
De exemplu, platforma lui Cayenne, pe care se bazează și VW Touareg, și Audi Q7, ar putea fi complet reînnoită. Anterior, au fost planificate doar ajustări cosmetice pentru viitoarele reglementări privind emisiile pentru a permite o suprapunere.
Iar versiunea electrică a Cayenne-ului, care a fost planificată pentru 2026, este probabil să fie amânată.
Apoi, contrar planurilor anterioare, Panamera, care tocmai a fost lansat pe piață ca presupusul ultim motor cu combustie pură, ar putea primi, de asemenea, un succesor după 2030. Același lucru este valabil și pentru 911.
Cele mai mari schimbări ar putea fi aduse proiectului K1, SUV-ul electric de lux Porsche, cu șapte locuri, planificat pentru 2027, care a fost gândit în primul rând pentru a-și găsi clienți în China și SUA.
Inginerii lucrează febril la soluții pentru a face din K1 un succes, dar una dintre opțiuni este amânarea proiectului cu câțiva ani, deși caroseria este practic deja finalizată în Leipzig.
Un alt scenariu prevede un model K1 suplimentar cu motor termic, care nu făcea parte din planuri anterior. Dar platforma SSP a Grupului Volkswagen planificată pentru K1 nu permite alte forme de propulsie. Cu toate acestea, baza modelului Cayenne cu motor cu combustie, de exemplu, ar putea fi dezvoltată în continuare și pentru un model cu șapte locuri, cu o formă a caroseriei similară cu cea a modelului K1.
Criza electrică ar putea avea consecințe profunde și pentru uzina principală Porsche din Stuttgart. De exemplu, există planuri de a scoate modelul Porsche Taycan din Zuffenhausen și de a-l produce în Leipzig în viitor.
La cinci ani de la lansarea sa, cererea pentru Taycan a scăzut vertiginos. Nici măcar faceliftul, care promite o autonomie mai mare și o accelerație nebună, nu a reușit să schimbe acest lucru.
Din cauza lipsei de locuri de muncă, contractele a până la 1.000 de lucrători temporari nu au mai sunt prelungite, fiind pentru prima dată după mult timp când angajații din Zuffenhausen au fost nevoiți să plece.
Compania nu a dorit să comenteze scenariile. Nimic nu a fost decis încă, iar Consiliul de întreprindere păstrează, de asemenea, un profil scăzut atunci când este întrebat.
Cu toate acestea, este deja clar că schimbarea strategiei ar însemna mai mulți bani pentru cercetare și dezvoltare cu perspective de creștere incerte.
Prin urmare, Meschke a anunțat la conferința de presă privind cifrele din trimestrul al treilea că structura costurilor companiei va fi orientată spre vânzări de 250 000 de unități pe an, ca măsură de precauție. Acest lucru afectează toate domeniile, de la achiziții la producție și vânzări, relatează automobilwoche.de.
În China, Porsche a început deja să eficientizeze întreaga organizație de vânzări. Iar în Germania, creșterea numărului de locuri de muncă din ultimii ani este probabil să se fi încheiat.
În ceea ce privește vânzările, aici ar fi necesară o reducere de 20 %, ceea ce înseamnă că mai mult de 8.000 din cele 42.000 de locuri de muncă actuale ar putea fi puse în pericol.
Este discutabil dacă reducerea ar putea funcționa doar prin intermediul lucrătorilor temporari și al instrumentelor acceptabile din punct de vedere social, cum ar fi reglementările privind vârsta. În prezent, nu există niciun program concret de reducere a locurilor de muncă. Cu toate acestea, este deja clar că 2025 va fi un an turbulent pentru Porsche, conchide automobilwoche.de.