STUDIU Mașinile electrice, „omorâte” de caniculă. Autonomia scade și cu peste 30% la peste 35°C

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 28.07.2024 - 13:56
STUDIU Mașinile electrice, „omorâte” de caniculă. Autonomia scade și cu peste 30% la peste 35°C - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ
STUDIU Mașinile electrice, „omorâte” de caniculă. Autonomia scade și cu peste 30% la peste 35°C - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ

Mașinile electrice sunt „omorâte” de caniculă. Autonomia scade și cu peste 30% la peste 35°C, potrivit unui studiu realizat pe datele obținute de la 7.500 de automobile pe baterii.

SHARE

Căldura este al doilea mare dușman meteo al mașinilor electrice, după frig. Bateriile funcționează optim, asigurând cele mai mari autonomii cu un plin de curent, doar când temperatura exterioară variază între 20 și 25 de grade Celsius. Iar pe o plajă mai extinsă, între circa 15 și 27 de grade Celsius, pierderile suferite din cauza vremii sunt limitate. 

Sub sau peste aceste temperaturi, consumul mașinilor electrice crește și eficiența bateriilor scade, diminuând autonomia.

Citește și: 50 de mașini electrice, testate pe autostradă. Doar 17 au autonomie peste 300 km. Cine e campioană?

Mașinile electrice, „omorâte” de caniculă. Autonomia scade și cu peste 30% la peste 35°C

Mașinile electrice sunt mult mai sensibile la temperaturi extreme decât cele cu combustie internă, pe benzină sau motorină. Pe lângă componentele electronice, care nu apreciază condițiile meteorologice dificile, durata de viață a bateriei reprezintă adesea o problemă atunci când vine vorba de călătorii lungi.

Majoritatea șoferilor de mașini electrice știu că frigul poate reduce durata de viață a bateriei cu circa 30%, dar un studiu realizat de Recurrent Auto, care a analizat datele de la bateriile a 7.500 de mașini electrice în contextul temperaturilor extrem din această vară, arată că și canicula are cam același impact nefast. 

Citește și: 23 de mașini electrice, supuse la „Testul Frigului” în Norvegia. Autonomia reală, și cu 32% mai mică

Concret, intervalul optim de temperatură pentru bateriile mașinilor electrice este cuprins între 20 și 25°C, conform studiului Recurrent Auto. 

În condiții de căldură extremă, autonomia poate scădea cu până la 31%. Iar această cifră ia în considerare doar impactul temperaturii ambientale asupra bateriei și nu alți factori, precum condițiile de drum sau stilul de condus.

În ce măsură afectează temperaturile exterioare mari autonomia mașinilor electrice

Temperatura exterioară   Scăderea autonomiei
27 °C   2,8 %
29 °C   3,5 %
32 °C   5 %
35 °C   15 %
38 °C   31 %

Așa cum se observă din tabel, cu cât diferența dintre temperatura ambientală și temperatura optimă de funcționare este mai mare, cu atât autonomia mașinilor electrice este mai mică.

La 32°C și peste, mașina electrică pierde, în medie, 5% din autonomie, cifră care crește la o medie de 15%, la 35°C și peste, temperaturi care, vara aceasta, cel puțin până la ora actuală, au fost la ordinea zilei pe aproape întreg teritoriul României.

Utilizarea aerului condiționat pentru a face habitaclul mașinii utilizabil nu este, evident, străină de aceste rezultate. În funcție de model, există disparități, mai mari sau mai mici, iar un cuvânt de spus are și sistemul de management a temperaturii bateriei, mai ales la viteze superioare sau pe drumurile de munte în urcare accentuată.

Citește și: Sondaj îngrijorător: Aproape 50% din șoferii de mașini electrice vor înapoi la benzină ori diesel

Ce pot face șoferii de mașini electrice pentru a limita efectul caniculei asupra autonomiei

În cazul excepțional în care suportă căldura extremă, cea mai mare economie de energie poate fi obținută, logic, prin oprirea aerului condiționat. 

Studiul Recurrent Auto estimează consumul mediu al sistemelor de aer condiționat între 3 și 5 kWh pentru răcirea habitaclului.

Apoi, dacă se merge cu AC-ul pornit, foarte importantă este temperatura setată în habitaclu. Consumul climatizării scade la circa 1 kWh pentru a menține temperatura interioară, odată ce a fost atinsă temperatura selectată. 

Cele mai bune rezultate pot fi obținute dacă sistemul de aer condiționat este setat la o temperatură cu cel mult 5°C mai mică decât cea exterioară. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te