Veste proastă, pentru producătorii de mașini electrice. UE introduce „Pașaportul pentru baterie”

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 26.08.2024 - 11:09
Veste proastă, pentru producătorii de mașini electrice. UE introduce „Pașaportul pentru baterie” - Foto: Volvo - Imagine cu rol ilustrativ
Veste proastă, pentru producătorii de mașini electrice. UE introduce „Pașaportul pentru baterie” - Foto: Volvo - Imagine cu rol ilustrativ

Veste proastă, pentru producătorii de mașini electrice. UE introduce „Pașaportul pentru baterie”. Documentul va include date despre întregul proces de fabricație, de la extracția extrem de poluantă a pământurilor rare, la gradul lor de reciclare la sfârșitul vieții.

SHARE

Producția și reciclarea bateriilor de înaltă tensiune care alimentează mașinile electrice generează provocări ecologice și sociale enorme, mai ales deoarece extragerea unor materiale precum litiul, cobaltul și nichelul necesită o cantitate considerabilă de apă și electricitate, un proces extrem de poluant care face ca aceste baterii să nu fie chiar „verzi”, iar, deocamdată, gradul de reciclare la finalul vieții acestor acumulatori abia oscilează în majoritatea cazurilor în jurul valorii de 30%. 

Veste proastă, pentru producătorii de mașini electrice. UE introduce „Pașaportul pentru baterie”

Uniunea Europeană ia în calcul, prin urmare, introducerea ogligatorie, din 2027, a „Pașaportul pentru baterie”, în încercarea pentru a îmbunătăți trasabilitatea, durabilitatea și gradul de reciclare ale bateriilor pentru vehiculele electrice.

Citește și: Cum se forțează trecerea la mașini electrice? Interzicerea vânzării de benzină și motorină. De când?

Concept inovator, promovat în principal de Global Battery Alliance (GBA), urmărește să asigure că bateriile pentru mașinile electrice sunt produse, utilizate și reciclate în mod responsabil.

Bateriile mașinilor electrice, prea puțin „verzi”

Bateriile, în special cele litiu-ion, sunt esențiale pentru vehiculele electrice. Acestea sunt cele mai utilizate în prezent în industrie. Dar, producția și eliminarea lor reprezintă provocări sociale și de mediu uriașe, deoarece extragerea pământurilor rare, precum litiul, cobaltul și nichelul, necesită o cantitate considerabilă de apă și electricitate, fiind un proces extrem de poluant. 

Ca răspuns la această problemă, Uniunea Europeană ia în calcul introducerea „Pașaportului pentru baterii”. Acesta urmărește să furnizeze informații complete privind originea materialelor, condițiile de producție și lanțul de aprovizionare pentru fiecare baterie utilizată într-o mașină electrică.

Citește și: Piața mașinilor electrice din Europa: Cum a bătut BMW în premieră Tesla

Prin asigurarea trasabilității, „Pașaportul pentru baterii” va încuraja implementarea unor practici mai durabile, deoarece companiile auto vor fi stimulate să adopte standarde stricte în ceea ce privește practicile de extracție, producție și reciclare.

Totodată, acest „Pașaport pentru baterii” urmărește să faciliteze reciclarea și reutilizarea materialelor bateriilor la sfârșitul duratei lor de viață, pentru a reduce extracția de noi materiale și a minimiza deșeurile.

Cum va arăta „Pașaportul pentru baterii”

„Pașaportul pentru baterii” va fi un document digital care va conține informații detaliate cu privire la fiecare etapă din viața unei baterii, de la extragerea materiilor prime, până la producția, utilizarea și sfârșitul vieții acesteia.

În termeni practici, fiecărei baterii i se va atribui un identificator unic care va fi urmărit pe tot parcursul ciclului său de viață.

Acesta se va prezenta sub forma unui cod QR și va oferi acces instant la informații privind sursa materialelor din care e făcută bateria, practicile de fabricație, performanța și etapele de reciclare.

Citește și: Taxele UE pentru mașinile electrice din China: Reduceri pentru Tesla, VW și BMW. Beijingul supărat

Uniunea Europeană intenționează să facă obligatoriu „documentul” pentru fiecare mașină electrică nouă comercializată pe teritoriul său începând cu 2027.

Proiectul se află încă în faza de dezvoltare, consorțiile industriale și organizațiile de cercetare lucrând împreună pentru a defini standardele și protocoalele tehnice necesare pentru a transforma „Pașaportul pentru baterii” în realitate.

SUV-ul electric Volvo EX90 are deja „Pașaport pentru baterie”

Deși sunt în curs de desfășurare proiecte-pilot pentru testarea soluțiilor tehnologice și a infrastructurilor necesare implementării „Pașaportului pentru baterii”, un producător auto a făcut deja pasul cel mare.

În premieră mondială, Volvo, marca suedeză aflată sub umbrela chinezilor de la Geely, a introdus un „Pașaport pentru baterii” pe noul SUV electric EX90, ce urmează să ajungă în reprezentanțe în acest an.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te