Asociația Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA) a declarat că are serioase îngrijorări cu privire la propunerile Comisiei Europene de noi standarde privind emisiile de poluanți Euro 7/VII pentru mașini, camionete, camioane și autobuze.
ACEA spune că, cu regulile actuale Euro 6/VI, UE are cele mai cuprinzătoare și stricte standarde pentru emisiile de poluanți (cum ar fi NOx și PM) din lume. Iar emisiile de gaze de eșapament sunt deja la un nivel abia măsurabil, datorită tehnologiei de ultimă oră a vehiculelor.
Studiile recente arată că reînnoirea flotei mai vechi cu cele mai recente vehicule Euro 6 – alături de electrificarea vehiculelor noi – ar asigura o reducere cu 80% a emisiilor de NOx din transportul rutier până în 2035, comparativ cu 2020. Cele mai stricte scenarii Euro 7/VII ( zero emisii de NOx) ar reduce emisiile de NOx cu mai puțin de 5% suplimentar pentru mașini și camionete și cu doar 2% suplimentar pentru camioane.
„Industria auto își ia foarte în serios rolul de a reduce atât emisiile de CO2, cât și alte emisii poluante. Anul trecut am făcut o propunere foarte constructivă pentru un nou standard Euro 7 care ar aduce o reducere majoră a poluanților îmbunătățind astfel calitatea aerului (...) Din nefericire, beneficiul pentru mediu al propunerii Comisiei este foarte limitat, crescând totodată considerabil costul vehiculelor. Se concentrează asupra condițiilor extreme de condus care nu au nicio relevanță în viața reală”, a explicat Oliver Zipse, președintele ACEA și CEO al BMW Group.
De asemenea, ACEA consideră propunerile Comisiei Europene pentru Euro 7 „neglijează complet trecerea rapidă la vehiculele cu emisii zero și, totodată, ignoră efectul viitoarelor obiective”.
„Pentru a se conforma noilor norme, producătorii de camioane vor trebui să mute resurse substanțiale de inginerie și financiare de la vehiculele electrice cu baterii și celule de combustibil înapoi la motorul cu ardere internă. Acest lucru va afecta grav tranziția noastră la vehicule cu emisii zero. Nu e un proiect bun nici pentru climă, nici pentru sănătatea oamenilor, nici pentru industrie”, a declarat Martin Lundstedt, președintele consiliului pentru vehicule comerciale al ACEA și CEO al Volvo Group, într-un comunicat al ACEA.
„Factorii politici ar trebui să se concentreze asupra măsurilor care accelerează reînnoirea flotei, acordând prioritate investițiilor în vehicule cu emisii zero, care vor avea un impact mult mai mare atât asupra calității aerului, cât și asupra reducerii emisiilor de CO2”, a mai spus Lundstedt.
Pachetul legislativ Euro 7/VII nu va fi probabil gata înainte de mijlocul anului 2024, mai ales având în vedere lista lungă de teste suplimentare pe care o acoperă. Datele de implementare propuse – iulie 2025 pentru mașini și camionete și iulie 2027 pentru vehiculele grele – sunt descrise de ACEA ca fiind nerealiste, având în vedere numărul mare de modele și variante de vehicule care trebuie dezvoltate, proiectate, testate și omologate înainte de atunci.