Legende pe roți: BMW Seria 3, de la ”rechin” la G20 plug-in hybrid în 45 de ani. Urmează electrica

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 03.08.2020 - 16:17

BMW Seria 3 a împlinit 45 de ani. Cum a evoluat bestseller-ul bavarez din toate timpurile, de la “rechin” (E21) la G20-ul care, pe lângă versiunea plug-in hybrid, se pregătește de pasul 100% electric? Fiecare model a introdus noi tehnologii, fără a neglija plăcerea de a conduce.

SHARE

Seria 3 a apărut în 1975, cu două faruri, un ”nas” agresiv și puternic înclinat, ca de rechin, și doua uși. Au urmat îndrăgitul ”ursuleț” (E30 – 1982-1994), ”pisica” (E36 – 1990-2000), E46 (1997-2006), probabil cel mai apreciat Seria 3 din punct de vedere estetic, și E90 (2004 – 2013). Cea de-a șasea generație Seria 3 (F30 – 2011-2019) a făcut pasul plug-in hybrid. Iar acum, cea de-a șaptea generație (G20 – 2018 – prezent) a introdus un sistem plug-in hybrid îmbunătățit pe 330e și se pregătește pentru prima declinare 100% electrică sub forma lui BMW i4 (G26 – modelul a fost prezentat virtual, din cauza pandemiei, la Salonul Auto de la Geneva 2020, și este programat să ajungă pe piață în 2021).

Fiecare generație Seria 3 a introdus tehnologii noi și a adunat experiente, atât din viața cotidiană, cât și din lumea motorsport-ului. Dar a și preluat, interpretat și a reinterpretat câteva elemente și trăsături definitorii, precum grila radiatorului, cockpit-ul orientat către șofer și placerea de a conduce, totul culminand, de la E30 încoace, cu versiunile sport ce poarta “M”-ul la vedere.

 

Rechinul

Prezentarea BMW Seria 3 în 1975 a avut loc chiar pe Stadionul Olimpic, acelaşi pe care naţionala Germaniei câştiga Campionatul Mondial de fotbal un an mai devreme. Evenimentul, care avea loc la numai câteva sute de metri de sediul central, a deschis un capitol important în istoria mărcii şi a impuns conceptul de sedan sportiv pe piaţa globală.

Aşteptările de la noul model erau mari, acesta urmând poveştii de succes internaţional al BMW 02, unul din primele modele postbelice BMW cu un lung şir de victorii importante în motorsport – de la cursele de turisme pe circuit până la raliuri. Însă BMW Seria 3 se dorea o evoluţie importantă, primind misiunea de a combina caracterul sportiv şi agil al predecesorului său cu noile calităţi de design, confort, spaţiu şi siguranţă.

Chiar dacă noul model avea un limbaj de design care îl apropia mult de BMW-ul Seria 5 prezentat cu trei ani înainte, maşina era complet nouă. Partea frontală era dominată de grila BMW deja consacrată şi de farurile rotunde, acestea din urmă fiind disponibile în variantă dublă la vârful de gamă - 320i. Alte elemente distinctive au inclus grafica geamurilor laterale, ca de coupé, ce a inclus o curbă Hofmeister în montantul spate şi conturul înălţat al capotei în partea centrală.

Noile proporţii au făcut ca primul Seria 3 să arate semnificativ mai mare la prima impresie decât predecesorul său, chiar dacă lungimea de 4.355 mm, lăţimea de 1.610 mm şi înălţimea de 1.380 mm însemnau o creştere de doar câţiva centimetri faţă de BMW 02.

Interiorul ”rechin”-ului a însemnat debutul designului cu cockpitul orientat către șofer, un element care rămâne o caracteristică a modelelor BMW şi în prezent. Comenzile dispuse vertical, în centrul bordului, erau înclinate spre conducător, uşurând accesul acestuia şi citirea lor, pentru o ergonomie îmbunătăţită.

Gama de modele a inclus BMW 316, BMW 318 şi BMW 320. Desemnarea modelelor a derivat din capacitatea cilindrică a motoarelor lor: 1.573 cmc, 1.766 cmc, respectiv 1.990 cmc. Motoarele sofisticate, cu patru cilindri şi carburator, au combinat caracteristicile de performanţe sportive cu o economie de combustibil rezonabilă. Chiar şi motorul entry-level, de 90 CP, de pe BMW 316, permitea șoferilor să experimenteze agilitatea distractivă şi o viteză maximă de 160 km/h.

Portofoliul de motorizări a înflorit spectaculos în 1977, când, în premieră, motoarele cu şase cilindri şi-au făcut loc la modelele de clasă medie inferioară. Motorul de 2.0 litri de la BMW 320 şi cel de 2.3 litri de la BMW 323i au fost concepute special pentru BMW Seria 3. Propulsorul cu şase cilindri dispuşi în linie ce echipa BMW 323i a inclus dotări precum gestiunea electronică a motorului şi aprinderea cu tranzistor, și a oferit 143 CP, suficient pentru ca modelul cu două uşi să sprinteze de la 0 la 100 km/h în doar 9,0 secunde.

Din 1977, programul de motorsport BMW Junior Team şi modelul de curse BMW 320 omologat pentru Grupa 5 au făcut ca BMW Seria 3 să strălucească pe circuit. Într-o iniţiativă fără precedent, Manfred Winkelhock (Germania), Marc Surer (Elveţia) şi Eddie Cheever (SUA) au avut ocazia să concureze cu un model de top într-o competiţie importantă: Campionatul German de Curse. Era pentru prima dată când tineri piloţi primeau şansa afirmării aşa devreme şi o valorifcau pe deplin, cu Surer plecând din pole position şi câştigând deja prima cursă.

În acelaşi an, Roy Lichtenstein folosea tot un BMW 320 Grupa 5 pentru a crea cel de-al treilea BMW Art Car din istorie. Maşina participa la cursa de 24h de la LeMans, pilotată de Herrvé Poulain and Marcel Mignot, şi termina pe locul al nouălea în clasamentul general, obţinând totodată victoria în clasă.

În 1981, la șase ani de la lansare, Seria 3 E21 a atins borna de un milion de exemplare.

G20-ul actual

Cea de-a șaptea generație BMW Seria 3 a debutat în martie 2019. Încă o dată, noul model a combinat experienţa de condus dinamică cu unele din cele mai noi şi sofisticate tehnologii BMW, aşa cum sunt farurile Laser, Head-Up Display sau Asistentul Personal Inteligent. Vârful de gamă în acest moment este asgiurat de două modele din familia BMW M, cu motoare cu şase cilindri în linie: M340i, care dezvoltă un vârf de putere de 370 CP, în timp ce M340d oferă 340 CP. În acelaşi timp, toate motorizările diesel dispun acum de tehnologie mild hybrid, cu starter-generator de 48V.

După lansarea pe piaţă cu succes a versiunii plug-in hybrid 330e Sedan pe F30 și actualizarea sistemului electrificat pe G20, din această vară propune și break-ul electrificat BMW 330e Touring. Tot din această vară, ambele modele vor fi disponibile cu sistemul inteligent de tracţiune integrală BMW xDrive, ca alternativă la sistemul de propulsive (tracțiune spate).

La noile modele BMW Seria 3 plug-in hybrid, tehnologia BMW eDrive de cea mai recentă generaţie vine cu un plus important de eficienţă şi autonomie în regim electric, dar şi cu performanţe dinamice deosebite. Livrarea spontană a puterii motorului electric poate fi simţită la pornire şi accelerare. Capacitatea crescută a bateriei litiu-ion de înaltă tensiune, care dispune de cea mai nouă tehnologie a celulelor de baterii, permite modelelor plug-in hybrid ale noului BMW Seria 3 să ruleze exclusiv electric, deci fără emisii locale, cu o autonomie maximă ce variază între 55 şi 68 de kilometri (real, vreo 40-45 km, dar tot e bine).

i4-ul 100% electric

BMW i4 (G26) e un fel de Seria 4 Gran Coupe care oferă plăcerea condusului cu emisii locale zero combinată cu sportivitate remarcabilă. Coupé-ul cu patru uşi, poziţionat în segmentul premium al clasei medii, combină un design dinamic cu performanţe ce inspiră şi un nivel ridicat de confort al călătoriei. A cincea generaţiei a tehnologiei BMW eDrive ce va fi disponibilă la BMW i4 permite o autonomie de peste 600 de kilometri (WLTP). Mai mult, dezvoltarea spontană a puterii motorului electric poate fi utilizată, mai presus de orice, pentru obţinerea unei experienţe a condusului dinamic. BMW i4 sprintează de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 4,0 secunde şi atinge o viteză maximă de peste 200 km/h.

BMW i4 va fi produs la uzina BMW din München, începând cu 2021. Integrarea BMW i4 în sistemul de producţie existent va fi o provocare majoră pentru uzina din München. Datorită bateriei de înaltă tensiune, conceptul de caroserie al BMW i4 este diferit de cel al modelelor produse anterior la uzină. Cu toate acestea, circa 90% din sistemul de producţie existent utilizat în atelierul de caroserii poate fi integrat şi folosit pentru producţia viitoare a BMW i4.

 

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te