Mașinile electrice, coșmarul samsarilor. Află de ce nu pot să măsluiască cu succes kilometrajul

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 19.09.2023 - 11:05
Mașinile electrice, coșmarul samsarilor. Află de ce nu pot să măsluiască cu succes kilometrajul - Foto: Profimedia Images
Mașinile electrice, coșmarul samsarilor. Află de ce nu pot să măsluiască cu succes kilometrajul - Foto: Profimedia Images

Numărul mașinilor electrice noi înmatriculate crește în fiecare zi și, evident, în paralel se dezvoltă și piața de automobile electrice second-hand. Obișnuiți să măsluiască cu succes kilometrajul mașinilor SH pe benzină sau motorină, samsarii au, însă, un coșmar cu bateria.

SHARE

Măsluirea kilometrajului este „sport olimpic” deja de ani buni pentru samsarii de mașini din toată lumea, nu doar din România, câștigurile obținute prin păcălirea clienților cu un autovehicul mai puțin uzat decât este fiind substanțiale. Iar unele state, inclusiv țara noastră, au declarat sau vor să declare drept infracțiune modificarea kilometrajului.

Operațiunea de trucare a kilometrajului va fi pedepsită, teoretic, cu amendă între 2.000 şi 5.000 de lei și, chiar, închisoare în România, potrivit unui proiect de lege ce va fi dezbătut în Parlament în această toamnă.

Citește și: Maşinile second-hand se vor vinde mult mai greu. Va fi nevoie acum de încă un document în plus

Falsificarea kilometrajului a ajuns „sport olimpic” fiind o operațiune nu foarte complicată și dificil de depistat.

La mașinile mai vechi, cu odometru mecanic, de exemplu, kilometrajul poate fi dat înapoi prin demontarea bordului și manipularea odometrului cu un dispozitiv montat la o bormașină. Iar la mașinile „high-tech”, de ultimă generație, măsluirea kilometrajului se face electronic, prin interfața OBD a computerului mașinii și cu ajutorul unui software special, dar cu cât automobilul e mai complex, cu atât operaținea e mai dificilă. Unele mașini dispun, de pildă, de mai multe computere ce pot înregistra kilometrii parcurși (cutie de viteze, centrala ABS/ESP) și samasarii trebuie să fie atenți să șteargă/actualizeze peste tot datele, altfel riscând să lase „urme” și să fie prinși de un specialist.

Citește și: „Șmecheria” făcută de samsarii de mașini care nu se vede la ITP, dar te poate costa scump. Soluția

Mașinile electrice, coșmarul samsarilor

Mașinile electrice sunt coșmarul samsarilor. Cel puțin, deocamdată! Evident, și la acestea kilometrajul poate fi măsluit prin interfața OBD, cu un software special. Dar starea de sănătate a bateriei de înaltă tensiune a mașinilor electrice nu poate fi falsificată și poate fi testată. Iar aceasta are legătură directă cu gradul de uzură al automobilului.

Citește și: Țeapă de samsari. Case noi, cu defecte, vândute ca locuinţe de lux: „Fac economii la materiale”

Prin urmare, dacă doriți să achiziționați o mașină electrică second-hand, mergeți la un service specializat și solicitați testarea stării de sănătate a bateriei de înaltă tensiune (SoH). În general, procedura constă în doi pași, test static și test dinamic, și nu durează mai mult de 15 minute.

În timpul testului static și dinamic rezultatele măsurătorilor sunt evaluate pe baza parametrilor specifici tipului de mașină testată, rezultatul având o marjă de eroare minimă, de cca 2%.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te