Alegeri prezidențiale LIVE

Vezi în timp real prezența la vot
7.697.512 Votanți în România
42,74 %
633.232 Votanți în străinătate
Click aici pentru statistici complete

Piața auto în 2021 - Cele mai vândute mașini din perioada pandemiei COVID

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 18.02.2022 - 10:06

Cum a fost afectată industria auto din Europa și România în al doilea an de pandemie.

SHARE

Crizele suprapuse, pandemia de COVID-19 și penuria de semiconductori, au făcut ca volumul total de autoturisme noi înregistrate în UE, Marea Britanie, Norvegia și Eleveția (11,75 milioane de unități) să atingă cel mai scăzut nivel din 1985 până în prezent.

Față de 2020, anul lockdown-urilor, piața auto din Europa a scăzut cu 1,6%, iar față de 2019, anul pre-pandemie, cu 26%, potrivit datelor Jato Dynamics. În România, înmatriculările de mașini noi au scăzut cu 4,1% în 2021 (119.832 unități) și cu 26% față de 2019.  

Piața auto din Europa, la cel mai scăzut nivel din 1985

Criza semiconductorilor a dăunat și continuă să dăuneze mai mult industriei auto decât lockdown-urile COVID-19 din 2020. Crizele suprapuse au făcut ca volumul de mașini noi înregistrate în Europa anul trecut (11,75 milioane unități) să ajungă la cel mai scăzut nivel din 1985. 

Cel de-al doilea val al crizei semiconductorilor a lovit începând cu luna iulie 2021, volumele de autoturisme înmatriculate în Europa începând să cadă abrupt, cu procente alcătuite din două cifre, în comparație cu 2020. 

În decembrie 2021, de exemplu, în Europa (UE + Marea Britanie + Norvegia + Elveția) au fost înregistrate 949.252 mașini noi, cu 22% mai puține decât în decembrie 2020 și cu 25% mai puține decât în decembrie 2019, înainte ca cineva să fi auzit de pandemia de COVID-19. Iar per total, în 2021, volumul de mașini noi înregistrate în Europa s-a diminuat cu 3,3 milioane de unități față de 2019. 

Piața auto din „UE26“ a scăzut cu 2,4%. 16 dintre cele 26 de țări membre au reușit să rămână pe plus, „Top 3“ creșteri procentuale fiind alcătuit de Croația (+24,7%), Grecia (+24,6%) și Estonia (+19,1%). 

Dintre cele patru piețe auto mari ale UE, doar cea din Germania a scăzut cu 10,1%, înregistrând cel mai slab rezultat din 1985 până în prezent.

Italia a înregistrat o creștere cu 5,5%, Spania +1% și Franța +0,5%. Clasamentul rezultatelor proaste „istorice“ este completat de Austria (cel mai prost an din 1984), Belgia (cel mai prost an din 1995) și Olanda (cel mai prost an din 1980), conform datelor prelucrate de Jato Dynamics și ACEA. 

Crizele suprapuse au deschis, direct sau indirect, ușa mașinilor electrificate

În ciuda rezultatelor totale slabe, pandemia și criza semiconductorilor a deschis, mai mult indirect decât direct, ușa mașinilor electrificate.

În premieră în UE, în 2021, cota de piață a mașinilor full hybrid (inclusiv mild-hybrid) a fost egală cu cea a mașinilor diesel, respectiv 19,6%. 

Iar dacă adăugăm și 9,1% mașini 100% electrice (BEV), și 8,9% mașini plug-in hybrid (PHEV), rezultă că autoturismele „verzi“ au ajuns la o cotă de piață de peste 37,5% în UE și suflă în ceafă benzinarelor clasice (40%). Prin urmare, în 2022, dieselul va ajunge pe locul trei.

Una din zece mașini noi, 100% electrică

În 2021, în UE, Marea Britanie, Norvegia și Elveția au fost înmatriculate 1.205.387 mașini 100% electrice, adică +63% față de 2020 și de 3,4 ori mai multe decât în 2019, pe fondul diversificării ofertei, a înăspririi normelor de poluare în diferite regiuni și, nu în ultimul rând, a stimulentelor gen „Rabla Plus“ puse la bătaie de guverne. 

De asemenea, un rol important în creșterea popularității EV-urilor l-a avut, așa cum am mai spus, și criza semiconductorilor, mulți producători prioritizând producția de mașini electrice în dauna celor pe benzină sau diesel. Iar un alt vector de creștere a fost înmulțirea SUV-urilor electrice. 

„Top 10 mărci electrice preferate de europeni“ este condus de Tesla, cu 167.549 de unități. Dar Volkswagen îi suflă în ceafă cu 166.357 de unități. Iar Renault ocupă cea de-a treia treaptă a podiumului, cu 97.129 unități, potrivit Jato Dynamics. Urmează Hyundai, Peugeot, Kia, Audi, Skoda, BMW și Fiat. 

„Top 10 mașini electrice preferate de europeni“ este condus de Tesla Model 3, iar locurile doi și trei sunt ocupate de Renault Zoe și Volkswagen ID.3.

Locurile patru și cinci sunt ocupate de Volkswagen ID.4 și Kia Niro. Iar „Top 10“ este completat de Fiat 500, Skoda Enyak, Hyundai Kona, Peugeot 208 și Volkswagen Up. Dacia Spring se află pe locul 14 în preferințele 100% electrice ale europenilor. 

Hyundai-Kia, Toyota și Dacia, performerii crizei în Europa

Dacă pentru unii 2021 a fost un an al provocărilor și problemelor, pentru alții a fost un an al oportunităților. Volkswagen a reușit să se mențină și în 2021 pe prima poziție în „Topul mărcilor preferate de europeni“, chiar dacă vânzările grupului au scăzut cu 5,6% față de 2020 și cu 28,1% față de 2019. Dar performerii anului 2021 în Europa au fost Hyundai, Kia și Toyota. 

Cu ajutorul noilor SUV-uri competitive și a modelor electrice, Hyundai și Kia și-au crescut cotele de piață în Europa cu aproape două puncte în doi ani, de la 6,7% în 2019, la 8,6%  în 2021.

Hyundai a fost singura marcă din „Top 10 mărci preferate de europeni“ care a crescut spectaculos, +21,4%. În rest, doar două mărci din primele zece au mai înregistrat cifre pozitive, Toyota (+9,6%) și BMW (+1,2%). Kia a fost pe locul 11 (+19,6%). 

Marca Dacia s-a clasat pe locul 15 în preferințele clienților europeni, dar notabilă este clasarea noului model Dacia Sandero în „Top 3 mașini preferate de europeni“.

Cu 196.792 unități înmatriculate, Sandero a ocupat locul 3, în fața „fratelui“ Renault Clio. E adevărat, diferența este foarte mică: 196.792 Sandero, 196.243 Clio. Locurile unu și doi au revenit Volkswagen Golf și Peugeot 208. 

SUV-urile continuă să tragă tare

Criză, „necriză“, SUV-izarea continuă fără emoții. Și anul trecut, clienții europeni de mașini noi au continuat să renunțe la sedan-uri, hatchback-uri, break-uri și MPV-uri în beneficiul SUV-urilor.

În total, în 2021, au fost înmatriculate în Europa 5,34 de milioane de SUV-uri și SUV-ulețe, cota de piață a acestora urcând la 45,5%, față de 40,3% în 2020 și 38,2% în 2019. La capitolul SUV, Europa mai are puțin, prin urmare, și ajunge Statele Unite, unde SUV-urile au reprezentat anul trecut 52,3% din piață. 

Volkswagen Group se află la timona segmentului SUV în Europa, unul din patru SUV-uri înregistrate în 2021 fiind produs într-un dintre fabricile sale.

Mai mult, în timp ce volumele sale au scăzut aproape imperceptibil (-2%), principalul competitor, grupul Stellantis, a pierdut 24%. 

„Topul SUV-urilor preferate de europeni“ este condus de Peugeot 2008. Liderul din 2020, Renault Captur, a căzut pe poziția 3, după ce a fost întrecut și de Volkswagen T-Roc. Pe locul 4 se află Hyundai Tucson, iar Dacia Duster ocupă locul 5. Celălalt SUV făcut în România, Ford Puma se află pe poziția 7. 

BMW a doborât „steaua“ Mercedes în segmentul premium global, după 5 ani

Pandemia se pare că i-a priit lui BMW. „Steaua“ Mercedes-Benz a căzut în 2021, după cinci ani, din vârful topului global al vânzărilor în segmentul premium. Iar Audi ocupă locul trei.

Toți producătorii auto au fost loviți de pandemia de COVID-19 și criza semiconductorilor, dar, evident, unii au reușit să se miște mai bine decât alții. Iar BMW este marele câștigător.

Mercedes-Benz a raportat vânzări de 2.093.476 de automobile premium anul trecut, în scădere cu 5% față de 2020.

Iar BMW, fără MINI și Rolls-Royce, și-a doborât propriul record din 2019 (2,16 milioane de unități) și a comercializat peste 2,2 milioane de mașini premium. Astfel, bavarezii și-­­au surclasat adversarul din Stuttgart cu circa 200.000 de unități în 2021.

Piața auto din România a căzut de 2,5 ori mai tare decât cea europeană

Dacă piața auto din Europa a scăzut cu 1,6% în 2021, iar față de 2019, anul pre-pandemie, cu 26%, în România înmatriculările de mașini noi au căzut cu 4,1% în 2021, până la 119.832 de unități, și cu 26% față de 2019. Totuși, față de 2019, a păstrat același „pas“: -26%. 

Interesant, vrând, nevrând, cum din ce în ce mai multe mărci au început să elimine motorizările diesel, românii au urmat trendul european și în ceea ce privește electrificarea.

Cota de piață a autoturismelor electrificate (HEV + BEV + PHEV, mai puțin mild-hybrid) a urcat cu 109,1%, până la 15,5%, față de 2020, conform datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA).

Cota de piață a mașinilor pe benzină a scăzut timid, de la 66% la 65,7%, iar cea a dieselurilor a căzut de la 26,9% la 18,8%. 

În acest context, merită remarcată evoluția spectaculoasă a autoturismelor PHEV (plug-in hybrid): +178% (2.892 unități). Înmatriculările de mașini 100% electrice (BEV) au urcat cu 122,7% (6.338 unități), iar cele ale mașinilor hybrid (HEV), cu 87% (9.387 unități). 

Ce mașini preferă românii: Citadine, SUV-uri și mașini sport

În 2021, au fost înmatriculate 119.832 mașini noi. Oarecum straniu, cea mai mare creștere a fost înregistrată de segmentul „limuzinelor“ (Clasa F): +163,6%. Apoi, topul creșterilor a fost completat de citadine (Clasa A), cu +22%, SUV-uri, cu +12,8%, și Clasa Sport (+1%). Celelalte segmente au fost pe minus: Clasa B: -7,4%, Clasa C: -21,9%, Clasa D: -7,7%,
Clasa E: -4,3%.
 

Urmând trendul global de SUV-izare, și în România SUV-urile au avut cea mai mare cotă de piață, 44,4%, în creștere cu 6,7 puncte procentuale față de 2020. Apoi, au urmat Clasa C, cu o cotă de piață de 27,3% (-6,2%), și Clasa B, cu o cotă de piață de 20,6% (-0,7%). 

„Topul mărcilor de mașini preferate de români“ a fost condus detașat și în 2021 de Dacia (37.922 unități). Iar pe locurile 2 și 3 ale podiumului s-au clasat Ford (11.516 unități) și Renault (10.147 unități). Apoi, au urmat Toyota (9.643 unități), Hyundai (9.532 unități), Volkswagen (9.074 unități), Skoda (7.967 unități), Mercedes Benz (6.962 unități), Suzuki (4.397 unități) și Peugeot (3.965 unități).

În ceea ce privește „Topul modelelor de mașini preferate de români“ în 2021, Dacia revendică nu mai puțin de patru poziții din primele zece.

Dacia Logan a fost pe primul loc, cu 13.270 unități, SUV-ul Dacia Duster, pe doi, cu 9,045 unități, și Dacia Sandero, pe trei, cu 8.227 unități. Locul 4 i-a revenit „felinei din Bănie“, Ford Puma, cu 3.141 unități. Iar pe locul 5 s-a clasat, în premieră, o mașină 100% electrică.

Este vorba, evident, despre Dacia Spring, cea mai ieftină mașină electrică de pe piață, prin programul Rabla Plus, care ajuns la 3.068 clienți. 

„Top 10 modele de mașini preferate de români“ în 2021 este completat de Renault Clio (2.945 unități), Hyundai Tucson (2.852 unități), Skoda Octavia (2.720 unități), Toyota Corolla (2.450 unități) și Toyota C-HR (2.101 unități). 

Ce mașini electrificate au ales românii

Cu ajutorul Daciei Spring, autoturismele electrificate (BEV + PHEV + HEV) au ajuns la o cotă de piață de 15,5% în 2021. 

„Top 3 mașini electrice preferate de români“ este condus de Dacia Spring, cu 3.068 unități. Iar celelalte două trepte ale podiumului sunt ocupate de Volkswagen Up (435 unități) și Hyundai Kona (384 unități).

„Top 3 mașini plug-in preferate de români“ este condus de Renault Captur, cu 269 unități. Iar celelalte două trepte ale podimului sunt ocupate de Ford Kuga (261 unități) și Hyundai Tucson (229 unități). 

În ceea ce privește HEV-urile, mașinile hybrid fără încărcare la priză, pe prima poziție în „Top 3 mașini hybrid preferate de români“ se află Toyota Corolla, cu 2.134 unități. Urmează Toyota C-HR, cu 2.093 unități, și Toyota RAV4, cu 1.610 unități. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te