„Barometrul sărăciei”: Românii și-au luat de 3 ori mai multe mașini second-hand decât noi în 2024

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 07.05.2024 - 11:32
„Barometrul sărăciei”: Românii și-au luat de 3 ori mai multe mașini second-hand decât noi în 2024 - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ
„Barometrul sărăciei”: Românii și-au luat de 3 ori mai multe mașini second-hand decât noi în 2024 - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ

”Barometrul sărăciei”, balanța înmatriculărilor de automobile noi și second hand pentru prima dată în țară, arată că românii și-au luat de 3 ori mai multe mașini SH decât noi în 2024.

SHARE

Evoluția pieței auto este un barometru pentru sănătatea economiei unei țări. Iar, din păcate, în România, cifrele arată că, pe fondul exploziei prețurilor autovehiculelor noi, care, evident, a generat scumpiri și pe piața second, și a provocărilor socio-financiare generale în creștere în ultima perioadă din cauza inflației, românii se uită mult mai atent la bani când vine vorba despre achiziția unei mașini. 

„Barometrul sărăciei”: Românii și-au luat de 3 ori mai multe mașini second-hand decât noi în 2024

Înmatricularile de autoturisme noi în România și-au revenit în aprilie 2024. Au crescut cu 34,58% față de aprilie 2023, atingând un volum de 13.276 unități. Iar cele de mașini second-hand au ajuns 29.892 unitati (+36,83%), potrivit datelor ACAROM. 

Dar, pe primele patru luni din 2024, cifrele nu arată prea bine.

Astfel, dacă înmatriculările de autoturisme noi au atins valoarea de 46.504 unități, un nivel similar cu cel din aceeași perioada din 2023, respectiv 46.831 unități, după lansarea programelor Rabla în martie, înmatricularile de autoturisme second hand înregistrate pentru prima oară în Romania au ajuns la valoarea de 114.027 unități, în creștere cu 15,81% față de perioada similara din 2023. 

Citește și: Cum omoară mașinile electrice și China producătorii auto tradiționali. Prețul mediu al EV, 55.800 €

Practic, în timp ce piața de mașini noi a stagnat în primele 4 luni din 2024 în România, piața second a crescut cu aproape 16%. 

Sigur, pe orice piață auto matură din lume, raportul de echilibru optim dintre înmatriculările de mașini noi și mașini SH este cam de 3 la 1. Îngrijorătoare este creșterea celei SH în paralel, stagnarea celei de automobile noi și evoluția în salturi a acesteia.

Piața de mașini noi din România a început anul 2024 timid, cu o creștere bazată în principal pe inerția comenzilor de anul trecut, de 4,15%, față de ianuarie 2023, atingând un volum de 12.733 unități.

În ceea ce privește autoturismele second hand înmatriculate pentru prima oară în Romania, volumul acestora a atins în ianuarie 2024 cifra de 27.176 unități (+16,8% față de ianuarie 2023).

Citește și: Rabla Plus, tăiat la jumătate. Piața mașinilor electrice s-a prăbușit în România cu 36%

Apoi, în februarie 2024, inerția comenzilor din 2023 scăzând, înmatriculările de autoturisme noi în Romania au început s-o ia pe o pantă descendentă. Au scăzut cu 8,92%, față de februarie 2023, atingând un volum de 11.339 unități.

Pe primele două luni din 2024, înmatriculările de autoturisme noi au atins valoarea de 24.072 unități , în scadere cu 2,6% față de perioada similară din 2023, respectiv 24.715 unități.

În ceea ce priveste autoturismele second hand înmatriculate pentru prima oară în România, volumul acestora a atins în februarie 2024 cifra de 29.462 unități (16,5 % față de februarie 2023).

În martie 2024, însă, piața de mașini noi din România s-a prăbușit. Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 25,26% față de martie 2023, atingând un volum de 9.156 unități.

Citește și: Șeful Renault și ACEA, scrisoare dură către UE: Industria auto, în pericol din cauza electrificării

Per total, în primele trei luni din 2024, înmatriculările de autoturisme noi au atins valoarea de 33.228 unități, în scădere cu 10,11% față de perioada similară din 2023, respectiv 36.966 unități.

Cel mai bun an pentru piața de mașini noi din România a fost 2007, cu 315.000 unități, iar cel mai prost, 2013, cu 58.000 unități.

Topul mărcilor de mașini noi preferate de români în primele 4 luni din 2024

Dacia - 13.549 unități
Toyota -  3.996 unități
Skoda - 3.417 unități
Volkswagen - 2.787 unități
Hyundai - 2.714 unități
Renault - 2.710 unități
Ford - 1.965 unități
Mercedes - 1.872 unități
BMW - 1.727 unități
Suzuki -  1.619 unități

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te