Lansată în 1994 ca asociație profesională a marilor importatori de automobile și singurul reprezentant al României în OICA (Organizația Internațională a Constructorilor de Automobile), APIA a pierdut mai mulți membri importanți în ultimii ani, precum producătorii naționali Dacia-Renault și Ford sau Porsche România, care are sub umbrelă Volkswagen, Audi, Porsche, Seat, Skoda, Bentley și Lamborghini. Iar acum și BMW Group România și-a anunțat exit-ul.
„Decizia de a părăsi APIA vine după câteva luni de analiză și de explorare a oportunităților noastre. Din păcate, ne aflăm acum într-o situație în care piața este foarte fragmentată, cu două organizații și câțiva jucători cheie care nu sunt reprezentați direct. În acest context, dorim să subliniem cât de important rămâne un dialog reprezentativ pentru o piață auto sănătoasă și previzibilă”, a declarat Dr. Josef Reiter, managing director BMW Group România.
După ieșirea BMW, APIA mai are 10 membri importanți: Autoitalia, Forum Auto, Honda Trading România, Hyundai Auto România, Kia Romauto, M Car Trading, Mercedes-Benz România, Premium Auto, Trust Motors și WAE Ltd.
Rabla Plus 2023 creează un decalaj artificial și arbitrar
BMW Group România contestă modificarea peste noapte a programului Rabla Plus 2023, prin introducerea unui singur prag de preț, care creează un decalaj artificial și arbitrar. Pe 1 februarie, Newsweek a dezvăluit că „Subvenția de 10.000 € pentru mașini electrice nu va mai fi pentru toate modelele”, Ministerul Mediului și AFM luând în calcul modificarea programului Rabla Plus 2023, de stimulare a achiziționării de mașini electrice, prin introducerea unui prag de preț de maximum 75.000 de euro, TVA inclusă, pentru acordarea primei de aproape 10.000 de euro.
„În timp ce piața se extinde, este firesc și Programul Rabla Plus să evolueze. În acest context, BMW Group România subliniază încă o dată importanța unui program de subvenții și a unui mediu fiscal predictibil pentru a evita perturbările mari ale pieței. Compania a susţinut constant acest punct de vedere.
Prin urmare, BMW Group România propune ca schimbările de mare impact ar trebui făcute pe baza unui program multianual transparent, luând în considerare exemple de pe alte pieţe auto internaţionale, ca o măsură importantă pentru a avea un mediu de încredere și previzibil.
În acest moment avem în România peste 200 de clienți care au semnat un contract de cumpărare a unei mașini (majoritatea cu o valoare de peste 75.000 de euro). Decizia lor de cumpărare a fost făcută bazându-se pe programul Rabla Plus, în timp ce nu a existat niciun semnal clar de transformare a programului. Noile modificări propuse, dacă sunt puse în aplicare într-o perioadă scurtă de timp. pot scădea încrederea în program și pot afecta direct decizia de cumpărare.
Urmând alte modele europene, suntem de acord cu necesitatea de a diferenția subvenția mașinilor electrice în funcție de preț. Cu o singură categorie de preț subvenţionaţă și aceasta fiind una din cele mai mari din lume, propunerea de revizuire a programului Rabla Plus 2023 creează un decalaj artificial și arbitrar de 10.000 de euro în jurului pragului de preţ propus. Dorim să subliniem că cele mai mari diferențieri de preț create de programele europene sunt mai puțin de jumătate din programul românesc.
Prin urmare, propunerea noastră ar fi să creăm mai multe intervale de preț și să evităm un decalaj de preț abrupt, care are potențialul de a fragmenta artificial piața”, a declarat Dr. Josef Reiter, managing director BMW Group România.
Cum se oferă ecobonusurile pentru mașini electrice în alte state europene
21 dintre statele UE oferă ecobonusuri pentru mașini electrice, iar cel din România, dat prin Rabla Plus, este printre cele mai mari. Șase țări, Bulgaria, Danemarca, Estonia, Letonia, Malta și Slovacia nu oferă niciun fel de primă pentru achiziționarea de automobile alimentate exclusiv la priză, dar proprietarii beneficiază de deduceri de taxe și impozite.
Dacă în România se vrea introducerea unui prag de preț de 75.000, TVA inclusă, pentru ecobonusul Rabla Plus, în Germania, de exemplu, în 2022, existau două praguri: bonus de 9.000 de euro pentru mașinile electrice cu preț de până la 40.000 de euro și 7.500 de euro pentru toate mașinile electrice de peste 40.000 de euro, conform ACEA.
Franța oferă un bonus de 6.000 de euro pentru mașinile electrice sub 45.000 de euro.
În Ungaria există două praguri: 7.350 euro pentru mașinile electrice până în 32.000 euro și 1.500 euro pentru cele între 32.000 euro și 44.000 euro.
Italia oferă 3.000 de euro pentru mașinile electrice de până la 35.000 euro + TVA și 2.000 euro pentru cele de până la 45.000 euro + TVA.
Iar în Luxemburg, de exemplu, există două praguri pentru bonusul pentru mașini electrice, dar nu legate de preț, ci de consum: 8.000 euro pentru mașinile electrice cu un consum de până la 18 kWh și 3.000 euro pentru cele care consumă peste 18 kWh.