Industria auto europeană caută soluții de supraviețuire, în contextul în care vânzările de mașini electrice merg mai prost decât se anticipa. În total, până la sfârșitul lui 2024, producătorii de piese și componente au anunțat desființarea a 54.000 de locuri de muncă.
Iar Asociația Europeană a Furnizorilor din Industria Auto - CLEPA se teme că valul de pierderi de locuri de muncă va continua mult timp, informează automobilwoche.de.
Citește și: Zeci de mii de oameni, în pericol în industria auto. Experții prevăd creșterea falimentelor cu 50%
CRIZĂ Europa refuză mașinile electrice. 54.000 de angajați concediați, inclusiv în România
Situația furnizorilor din industria auto europeană e din ce în ce mai amenințătoare. Disponibilizările deja au început, iar companiile au anunțat reducerea a 54.000 de locuri de muncă în următorii 2-5 ani, conform datelor CLEPA, ceea ce depășește pierderile de locuri de muncă din cei doi ani de pandemie, 2020 și 2021, când au fost reduse în total 53.700 de locuri de muncă.
Începând cu 2019, furnizorii producătorii de piese și componente auto au anunțat un total de 145.000 de reduceri de personal, în timp ce au fost create doar 51.000 de noi locuri de muncă.
Iar Asociația se teme că valul de pierderi de locuri de muncă va continua mult timp de acum încolo, punând industria și angajații săi într-o situație precară în cazul în care cererea nu își revine și Europa nu își recapătă competitivitatea.
Citește și: Gigant auto din Germania, în pragul falimentului. A închis două fabrici, datorii de 1.000.000.000 €
Companiile germane, cele mai afectate
Furnizorii germani sunt cei mai afectați. Revendică cea mai mare parte din pierderile de locuri de muncă anunțate în 2024.
ZF Friedrichshafen, de exemplu, a anunțat că intenționează să reducă până la 14.000 de locuri de muncă în Germania până în 2028.
Schaeffler, companie cu o prezență puternică și în România, intenționează să reducă aproximativ 4.700 de locuri de muncă în Europa, inclusiv aproximativ 2.800 în Germania.
Citește și: Mare producător de piese auto din Europa, cu fabrici și în România, dă afară 4.700 angajați
Continental, alt mare furnizor german de tehnologie cu prezență puternică în România, taie 7.150 de locuri de muncă la nivel mondial, în administrație și cercetare și dezvoltare în sectorul auto - în principal în Germania.
Iar Bosch, cel mai mare furnizor auto din lume, care, la fel, produce și în țara noastră, intenționează să elimine 3.800 de locuri de muncă în locațiile sale germane din sectorul mobilității.
Potrivit CLEPA, o scădere semnificativă a producției anuale de vehicule în UE, de 20 %, combinată cu creșterea costurilor energetice și de producție, a diminuat cererea și a slăbit competitivitatea componentelor fabricate în Europa.
Citește și: Producătorii auto cer UE s-o lase mai moale cu tranziția verde. Șeful Renault și ACEA atenționează
Viitorul industriei auto europene nu sună bine
Conform specialistului britanic în analiză de date GlobalData, în 2024, în UE, au fost produse cu aproximativ 700.000 de vehicule mai puțin decât în 2023 și cu 3,2 milioane de unități mai puține mașini decât înainte de pandemie.
Unul dintre motive este acela că avansul preconizat al producției de mașini electrice pe baterii în 2024 nu s-a materializat. Producția a scăzut chiar ușor comparativ cu 2023.
Cu toate acestea, GlobalData se așteaptă la o redresare în 2025, ponderea vehiculelor electrice, inclusiv a hibrizilor plug-in, urmând să crească de la 20 % anul trecut, la 27 % din producția totală de vehicule.
Dar, furnizorii rămân sceptici. În octombrie 2024, 65% dintre membrii CLEPA au afirmat că se așteaptă ca penetrarea pe piața europeană a vehiculelor electrice cu baterii să rămână sub 50% până în 2030.
Citește și: Încă o victimă a electrificării mașinilor! Firma germană Manz, în faliment. Gaură de 25.000.000 €
Numeroase proiecte privind dezvoltarea bateriilor pentru mașinile electrice, amânate
După ani de creștere constantă, investițiile în componente pentru vehicule electrice în UE au scăzut dramatic în 2024.
Din 2020 până în 2022, investițiile directe în componente EV au crescut vertiginos, atingând în 2022 un nivel maxim estimat la 18,15 miliarde euro.
Dar, în 2024, investițiile în componente EV au scăzut la 5,64 miliarde euro - cel mai scăzut nivel din 2019, potrivit CLEPA.
Iar Asociația consideră că cererea mai slabă decât se aștepta pentru vehiculele electrice este un factor-cheie în acest declin, care a avut un impact semnificativ asupra deciziilor de investiții.
În plus, cel puțin opt companii fie au amânat, fie au anulat proiectele europene privind bateriile EV în 2024.