Producătorii auto din Europa se confruntă cu presiuni majore pentru a respecta noile ţinte stricte privind emisiile impuse de Uniunea Europeană, însă soluţiile disponibile sunt costisitoare şi provoacă dezbateri intense în industrie, relatează News.ro, citând CNBC.
Citește și: VIDEO Și cel mai conservator constructor auto face pasul electric. „Limuzină” cu 552 km autonomie
Cum favorizează noul plafon de emisii de CO2 din UE pentru mașini constructorii din China și Tesla
Începând cu 2025, UE va reduce plafonul emisiilor medii la 93,6 grame de CO2 pe kilometru pentru vehiculele noi, cu 15% mai mic decât nivelul din 2021.
Producătorii care depăşesc aceste limite riscă amenzi de ordinul miliardelor de euro, în contextul ambiţiei blocului comunitar de a atinge neutralitatea climatică până în 2050.
Potrivit lui Rico Luman, economist senior în transporturi şi logistică la banca olandeză ING, majoritatea marilor producători auto europeni sunt departe de a respecta aceste ţinte, fiind necesare măsuri urgente pentru a evita sancţiunile financiare.
Printre soluţiile propuse se numără promovarea vânzărilor de mașini electrice (EV) prin modele mai accesibile, reducerea producţiei de motoare cu ardere internă în favoarea hybrid-elor plug-in şi a EV-urilor, dar şi utilizarea mecanismului de ”pooling” al emisiilor. Acest mecanism presupune colaborarea între companii pentru a se conforma împreună normelor UE.
Citește și: Producătorii auto cer UE s-o lase mai moale cu tranziția verde. Șeful Renault și ACEA atenționează
Mercedes deja s-a angajat într-o alianță cu Volvo pentru a beneficia de mecanismul de ”pooling” al emisiilor
În prezent, doar Volvo, Tesla şi câţiva producători chinezi se află în conformitate cu noile standarde.
Stephen Reitman, director de cercetare auto europeană la Bernstein, a atras atenţia că dependenţa de creditele verzi oferite de Tesla sau Volvo poate duce la un transfer financiar semnificativ către companii chineze, un aspect controversat pentru statele membre UE.
De exemplu, Mercedes deja s-a angajat recent într-o alianță cu Volvo pentru a beneficia de mecanismul de ”pooling” al emisiilor. Iar Volvo e deținut de chinezii de la Geely.
Citește și: Mașinile electrice nu se vând fără subvenții. Un ecobonus la nivel UE, o soluție? Cine îl va plăti
Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a cerut Comisiei Europene măsuri urgente de relaxare a noilor reguli, iar cancelarul german Olaf Scholz a sugerat eliminarea amenzilor pentru nerespectarea standardelor.
Cu toate acestea, Julia Poliscanova, director senior la Transport & Environment, susţine că amânarea ţintelor ar încetini tranziţia industriei auto către electrificare, punând în pericol competitivitatea pe termen lung.
Pentru a aborda aceste probleme, preşedintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunţat lansarea unui dialog strategic privind viitorul industriei auto europene. Această iniţiativă urmează să fie lansată oficial în această lună, având ca scop implementarea rapidă a măsurilor necesare pentru sprijinirea sectorului.