Efectul mașinilor chinezești: Volkswagen ia în calcul în premieră închiderea de fabrici în Germania

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 03.09.2024 - 13:14
Efectul mașinilor chinezești: Volkswagen ia în calcul în premieră închiderea de fabrici în Germania - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ
Efectul mașinilor chinezești: Volkswagen ia în calcul în premieră închiderea de fabrici în Germania - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ

Volkswagen, cel mai mare constructor auto din Europa, ia în calcul în premieră închiderea de fabrici în Germania, în urma asaltului mașinilor chinezești pe piață, cu prețuri mai mici, și mai ales al celor electrice.

SHARE

Grupul VW ia în considerare închiderea unor fabrici din Germania, pentru prima dată în istorie, într-o mişcare care arată presiunea crescândă a preţurilor cu care se confruntă principalul producător de automobile din Europa din partea rivalilor asiatici, transmite News.ro, citând Reuters.

Citește și: Piața mașinilor electrice din Europa: Cum a bătut BMW în premieră Tesla

Efectul mașinilor chinezești: Volkswagen ia în calcul în premieră închiderea de fabrici în Germania

Intenţia anunţată luni, 2 septembrie 2024, marchează prima ciocnire majoră între directorul general Oliver Blume, pe care analiştii l-au descris ca fiind mai mult un generator de consens decât predecesorul său, adesea combativ, Herbert Diess, şi sindicatele care deţin o influenţă substanţială la grup.

VW consideră că o fabrică mare de vehicule şi o fabrică de componente din Germania sunt învechite, a declarat consiliul său de întreprindere, jurând ”o rezistenţă feroce” la planurile consiliului executiv. 

Directorul financiar Arno Antlitz va vorbi cu personalul alături de şeful mărcii Volkswagen, Thomas Schaefer, la o şedinţă a consiliului de întreprindere de miercuri, 4 septembrie, dimineaţa.

Citește și: Taxele UE pentru mașinile electrice din China: Reduceri pentru Tesla, VW și BMW. Beijingul supărat

Şefa consiliului de întreprindere al Volkswagen, Daniela Cavallo, membră a puternicului sindicat IG Metall, a declarat că se aşteaptă ca şi CEO-ul Blume să se implice în negocieri, adăugând că întâlnirea de miercuri ar fi ”foarte inconfortabilă” pentru conducerea grupului.

IG Metall a zădărnicit încercările anterioare ale unor schimbări mai profunde, cel mai recent în 2022, când Diess a plecat din funcţia de CEO.

Ce fabrici din Germania ar putea închide VW

Analiştii au numit în trecut fabricile VW din Osnabrueck, în Saxonia Inferioară, şi Dresda, în Saxonia, drept potenţiale ţinte pentru închidere.

Landul Saxonia Inferioară este al doilea cel mai mare acţionar al Volkswagen şi a susţinut luni reorganizarea.

Volkswagen, care are aproximativ 680.000 de angajaţi, a declarat că s-a simţit, de asemenea, forţat să pună capăt programului de securitate a locului de muncă, care este în vigoare din 1994 şi previne tăierea locurilor de muncă până în 2029, adăugând că toate măsurile vor fi discutate cu consiliul său de întreprindere.

Citește și: Bateriile mașinilor electrificate Dacia-Renault ajung la 25.000 €. E jumătate din prețul mașinii

IG Metall spune că securitatea locurilor de muncă acoperă fabricile Volkswagen din Wolfsburg, Hanovra, Braunschweig, Salzgitter, Kassel şi Emden.

”Situaţia este extrem de tensionată şi nu poate fi depăşită prin simple măsuri de reducere a costurilor”, a spus Schaefer într-un comunicat.

VW, care realizează majoritatea vânzărilor de vehicule ale grupului, este prima dintre mărcile sale care a suferit o reducere a costurilor, care vizează economii de 10 miliarde de euro (11 miliarde de dolari) până în 2026, în încercarea de a eficientiza cheltuielile pentru a supravieţui tranziţiei către maşinile electrice.

VW a pierdut aproape o treime din valoarea sa de piaţă în ultimii 4 ani. „Apel latrezire”

Un mediu economic dificil, noi rivali în Europa şi competitivitatea în scădere a economiei germane au însemnat că Volkswagen trebuie să facă mai mult, a spus Blume conducerii sale.

Volkswagen, ale cărei acţiuni au închis luni în urcare cu 1,2% în urma informaţiei, a pierdut aproape o treime din valoarea sa de piaţă în ultimii cinci ani, având cea mai slabă performanţă dintre marii producători auto europeni.

Grupul se confruntă cu un mediu de afaceri dificil în Europa, SUA şi în special China, unde producătorii autohtoni de vehicule electrice conduşi de BYD acaparează cotă de piaţă.

Volkswagen a consemnat cea mai mare scădere a capitalizării bursiere decât oricare alt concurent major, în ultimii doi ani.

Planurile Volkswagen sunt cea mai recentă lovitură pentru cancelarul german Olaf Scholz, a cărui coaliţie tripartită a fost lovită duminică la voturile regionale, în care partidul de extremă dreapta Alternativa pentru Germania a ajuns în fruntea scrutinului într-un land şi a ocupat locul al doilea în Saxonia.

Carsten Brzeski, director global al departamentului macro la ING Research, a declarat că decizia a evidenţiat consecinţele anilor de stagnare economică şi schimbări structurale fără creştere.

”Dacă un astfel de grup industrial trebuie să închidă fabricile, ar putea fi semnalul de trezire mult aşteptat că măsurile de politică economică (din Germania) trebuie intensificate considerabil”, a spus Brzeski.

Ministerul german al economiei a spus că conducerea VW trebuie să acţioneze responsabil într-un mediu de piaţă provocator, dar a refuzat să comenteze în mod specific reducerile planificate.

IG Metall a spus că decizia ”zdruncină fundaţia” Volkswagen, care este cel mai mare angajator industrial din Germania şi cel mai mare producător de automobile din Europa după venituri.

Cavallo a declarat într-un interviu pe intranetul Volkswagen că conducerea sa a luat ”multe decizii greşite” în ultimii ani, inclusiv să nu investească în hibrizi sau să fie mai rapidă în dezvoltarea de maşini electrice cu baterii la preţuri accesibile.

În loc de închiderea fabricilor, consiliul ar trebui să reducă complexitatea şi să profite de sinergiile din planurile grupului Volkswagen, a spus Cavallo.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te