Uniunea Europeană a decis interzicerea comercializării de mașini noi cu motoare termice din 2035, dar fără a prezenta o foaie de parcurs clară cu privire la modul în care se va realiza acest lucru.
Majoritatea constructorilor auto au deja obiective ambițioase în ceea ce privește electrificarea gamei lor de automobile, dar și o problemă comună: resursele minerale specifice necesare producției bateriilor și sistemelor de propulsie electrice, precum pământurile rare, litiul și cobaltul.
Citește și: Secretul murdar al energiei curate. Drama oamenilor care ne asigură un „transport verde”
Grupul Stellantis, unul dintre cei mai mari constructori auto din lume, a început și el, evident, „revoluția” mașinilor electrice, dar șeful gigantului auto Carlos Tavares trage un semnal de alarmă afirmând că nu există suficiente minerale pe Pământ pentru a înlocui, chiar și într-un interval de timp destul de mare, cele aproximativ 1,3 miliarde de mașini termice care rulează la ora actuală în întreaga lume cu unele alimentate la priză.
Tavares a subliniat necesitatea trecerii la o formă de mobilitate curată, dar, în același timp, a afirmat că stocurile globale de litiu, de exemplu, "s-ar putea să nu fie suficiente" pentru a face acest lucru și că "concentrarea mineritului de litiu poate crea alte probleme geopolitice", relatează thedrive.com.
Citește și: Mașinile electrice, de unică folosință. Bateria, 50% din preț: 7.000 € la Spring, 20.000 € la Tesla
Iar electrificarea totală a mașinilor este privită cu scepticism și de alte nume grele din industria auto, nu doar de Stellantis. Toyota și Honda, de exemplu, oferă deocamdată puține modele de mașini electrice, preferând hibrizii. Iar Mazda se află într-o barcă similară, oferind doar un model.
Producția de mașini electrice și electrificate se află deja în criză de materii prime și componente
Afirmațiile lui Tavares nu sunt lipsite de temei. Constructorii de automobile, în special cei care produc exclusiv mașini electrice sau care au în vedere o electrificare rapidă, întâmpină dificultăți majore în a se aproviziona nu numai cu celule de baterii, ci și cu materiile prime necesare pentru a le produce.
Citește și: VIDEO Test de autonomie cu 9 mașini electrice: Pe autostradă, la 135 km/h, doar 3 merg peste 300 km
General Motors, de pildă, face eforturi pentru a găsi litiu pentru noua sa fabrică de baterii din Ohio, mergând până la a participa la conferințe de minerit alături de companii precum Tesla.
Alți producători auto, precum Ford, Hyundai și Rivian, au fost nevoiți, de asemenea, să reducă costurile prin concedieri sau să crească prețurile pentru a ține cont de prețul exagerat al materialelor pentru baterii.