Pompierii arădeni s-au confruntat cu primul incendiu izbucnit la o maşină electrică, în urma unui scurtcircuit produs la baterii, iar intervenţia pentru lichidarea flăcărilor a durat trei ore, în condiţiile în care în astfel de cazuri se folosesc cantităţi mari de substanţe de stingere.
Incendiul s-a produs în noaptea de marţi, 8 noiembrie, spre miercuri, 9 noiembrie, pe o stradă din localitatea Vladimirescu, la un autoturism hibrid, adică și cu motor termic, clasic, și cu sistem de propulsie pe baterii.
"Pompierii militari arădeni au intervenit cu o autospecială de stingere cu apă şi spumă, o autospecială cu modul pentru descarcerare şi un echipaj SMURD pentru limitarea şi lichidarea unui incendiu care a cuprins un autoturism hibrid, staţionat pe strada Horia din localitatea Vladimirescu. La sosirea echipajului de intervenţie incendiul se manifesta la nivelul compartimentului bateriei aflat sub bancheta din spate a autoturismului.
Deşi a fost prima intervenţie de acest tip pentru pompierii arădeni, aceştia au lichidat incendiul în limitele găsite, autoturismul fiind afectat în proporţie de 40%", a transmis Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Arad.
Conform sursei citate, "incendiile la autoturismele de tip hibrid şi electric presupun folosirea de cantităţi mari de substanţe de stingere şi timp îndelungat". În acest caz, intervenţia a durat trei ore, relatează Agerpres.
Cauza probabilă de producere a incendiului a fost un scurtcircuit la sistemul de baterii al maşinii.
Stingerea unei mașini electrice poate consuma de până la 40 ori mai multă apă decât pentru o mașină convențională
Din ce în ce mai multe țări iau în calcul interzicerea accesului automobilelor electrice în parcările subterane, așa cum se întâmplă și în cazul mașinilor pe benzină cu sistem pe gaz (GPL), după ce specialiștii au costatat că acestea creează mari probleme pompierilor în caz de incendiu.
În multe orașe din Germania, de exemplu, accesul mașinilor electrice în parcările subterane este deja interzis. Iar pompierii din Belgia au propus și ei interzicerea accesului mașinilor electrice în parcările subterane, după ce o mașină electrică a luat foc din senin într-o asemenea parcare și a distrus în totalitate subsolul imobilului, clădirea având nevoie de o reabilitare completă.
Cu baterii cu mii de celule de Li-Ion împachetate sub podea, mașinile electrice creează mari probleme echipajelor de pompieri venite pentru stingerea incendiilor.
Spre deosebire de incendiile survenite la mașinile cu motoare termice, pe benzină sau motorină, nu este de ajuns să inunzi totul cu apă până ce vezi că au dispărut și ultimele flăcări. Folosirea electricității ca sursă de energie introduce în ecuație riscul electrocutării și pericolul ca apa folosită pentru stingerea incendiului să provoace scurt-circuite, transformând bateria vehiculului într-un fel de bombă cu efect întârziat.
În plus, particularități ale tehnologiei Li-Ion, cum ar fi folosirea de electroliți volatili și sensibilitatea la temperaturi înalte fac posibilă apariția efectului în cascadă. Sub acest efect, un acumulator deteriorat se poate aprinde spontan, deteriorând-ul pe cel aflat în imediata vecinătate, care ia și el foc câteva minute sau zeci de minute mai târziu. Efectul de domino poate dura zile în șir, autoturismul reizbucnind în flăcări oricât de multă apă ar vărsa echipajele de pompieri, potrivit specialiștilor.
În cazul unui incendiu survenit la o Tesla Model X, de exemplu, pompierii din SUA au avut nevoie de aproximativ 100.000 – 150.000 de litri de apă pentru a stinge definitiv focul, de aproximativ 40 ori mai multă apă decât în cazul unui autoturism convențional pe benzină sau motorină, relatează businessinsider.com.
Problema nu este că focul nu poate fi stins, ci că incendiul se reaprinde spontan timp de multe ore și chiar zile după momentul inițial, o astfel de mașină neputând fi mutată în condiții de siguranță și nici depozitată.
Singura metodă actuală eficientă pentru stingerea incendiului la o mașină electrică este folosirea unui container special, în care mașina este scufundată în apă. De astfel de containere dispun și pompierii ISU din mai multe județe. În Timiș, de pildă, sunt două, unul la Timișoara și altul la Lugoj. Intervențiile presupun și păstrarea mașinii în apă, timp de 24 de ore, pentru ca incendiul să fie stins 100%, potrivit stiridetimisoara.ro.