Înmatriculările de mașini noi au crescut cu 15,2% în România, până la 102.608 unități, în primele 10 luni din 2023, față de aceeași perioadă a anului trecut.
Autoturismele electrificate, adică (100% electrice, hybrid și plug-in hybrid) au înregistrat o creștere cu 31,8%, ajungând la o cotă de piață de 23,8%.
Pe fondul diminuării ofertei, diesel-ul a scăzut la 12,9%, iar mașinile 100% electrice îi suflă în ceafă, ajungând la o cotă de piață de 10,7%, de la 8,1% în același interval din 2022, potrivit datelor statistice furnizate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Mașinile electrificate au ajuns la o cotă de piață de 23,8% în România. Ce modele preferă românii
Luna octombrie 2023 s-a încheiat cu un avans de 11,5% al înmatriculărilor de autovehicule noi, faţă octombrie. Iar dacă ne raportăm la anii anteriori, luna octombrie 2023 a fost în creştere cu 22,0% față de perioada similară din 2021, în scădere cu 1,5% faţă de octombrie 2020 şi în creştere cu 12,0% faţă de octombrie 2019.
Citește și: În cea mai neagră lună pentru vânzările de mașini noi din România, Bulgaria are o creștere uriașă
Top 10 mărci de mașini și autovehicule comerciale preferate de români este condus fără nicio emoție, după primele zece luni din anul 2023, de către Dacia (39.244 unități). Urmează Renault (12.613 unități), Toyota (9.676 unități), Volkswagen (9.483 unități), Skoda (8.871 unități), Ford (8.455 unități), Mercedes Benz (7.509 unități), Hyundai (7.364 unități), Suzuki (4.060 unități) și BMW (3.991 unități).
În ceea ce privește segmentarea pe clase, după primele zece luni din 2023, observăm o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+26,7%), Clasa B (+2,0%), Clasa C (+30,5%), Clasa D (+0,3%), Clasa E (+28,8%), Clasa F (+28,0%), SUV (+13,3%), MPV (-85,1%) și Clasa Sport (+40,4%), raportat la perioada similară din anul anterior.
Iar în ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 43,4%, în scădere cu 0,7% față de 2022, urmat de Clasa C, cu o cotă de 29.4%, în creştere cu 3,5% și Clasa B, cu o cotă de 16,0%, în scădere cu 2,1% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.
Citește și: Industria auto din Rusia, pe butuci. În lipsă de mașini occidentale, se cumpără Lada și chinezării
63,2% benzină, 12,9% diesel, 23,8% electrificate
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele zece luni din acest an, motorizările pe benzină au înregistrat o scădere cu 1,9% față de cota deținută în perioada similară din 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 63,2%.
În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea au înregistrat o scădere cu 1,2% față de ponderea din anul 2022 și dețin o cotă de 12,9% din total.
În același timp, mașinile electrificate (BEV, HEV, PHEV) au ajuns să dețină, după primele zece luni din 2023, o cotă de piață de 23,8%, care depăşeşte cu 10,9% cota deţinută de motoarele diesel.
Mașinile 100% electrice dețin o cotă de 10,7% din piață în primele zece luni ale anului 2023 față de anul 2022, când reprezentau 8,1%, potrivit APIA.
Achizițiile de mașini electrificate au crescut considerabil (+31,8%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. Iar în acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+51,3%) şi a celor plug-in hybrid (+45,7%) din totalul autoturismelor electrificate.
Citește și: EXCLUSIV Cum a ajuns Dacia, practic, mai scumpă decât Renault: Sandero – 14.100 €, Clio – 14.300 €
Ce modele de mașini electrificate preferă românii
În primele zece luni din 2023, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului mașinilor electrificate, unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 5.796 unități și o creștere de 26,9% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model Y cu 1.768 unități și o creștere de 678,9%, Tesla Model 3 cu 836 unități, cu o creștere de 21,7%, Renault Megane cu 703 unități, în creștere cu 1.462,2% și Volkswagen e-UP! cu 449 unități, în creștere cu 12,8% față de aceeaşi perioadă a anului 2022.
În ceea ce privește autoturismele plug-in hybrid, „Top 5” este condus de Ford Kuga, cu 634 unități și o creștere de 111,3% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Toyota RAV4 cu 297 unități și o creștere de 249,4%, Hyundai Tucson cu 276 unități, +34,6%, Mercedes Benz GLE cu 265 unități, +25,6% și Renault Captur cu 263 unități și o creștere de 22,3%.
Autoturismele hybrid, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din „Top 3” Toyota Corolla cu 1.905 unități, în scădere cu 6,2% față de 2022, urmată de Toyota C-HR cu 1.586 unități și -5,9% scădere, apoi Toyota Yaris Cross cu 1.342 unități, în creștere cu 117,9%.