Nissan s-a născut în 1933 și a devenit de-a lungul timpului unul dintre cei mai reputați constructori auto la nivel global, fiind, de pildă, recunoscut drept un maestru al modelelor 4x4 de off-road și pionier al mobilității pe baterii, cu modelul Leaf.
Acum, însă, pe fondul crizei profunde din industria auto, gigantul producător de automobile japonez se pare că a ajuns în pragul colapsului, avertizând că are la dispoziție doar 12 luni pentru a găsi o soluție să supraviețuiască.
Citește și: Cutremur, la al 2-lea cel mai mare producător auto din Europa. CEO-ul Stellantis a demisionat
Unul dintre cei mai renumiți constructori auto, în pragul falimentului. Dă afară 9.000 oameni
Nissan, care are circa 7.000 de angajați în Regatul Unit și 17.000 în SUA, a anunțat recent că a demarat un program uriaș de reducere a costurilor după ce a suferit pierderi mari.
Luna trecută, Nissan a declarat că va desființa 9.000 de locuri de muncă și 20% din capacitatea sa globală de producție, în încercarea disperată de a-și reduce costurile cu 2,6 miliarde de dolari în anul fiscal curent, pe fondul unei scăderi a vânzărilor în China și SUA, cele mai mari două piețe ale sale, informează dailymail.co.uk.
Citește și: Viitorul automobilului european se clatină: date, estimări și „o greșeală uriașă“
De asemenea, compania a anunțat că directorul executiv Makoto Uchida va suporta o reducere salarială de 50%, iar directorul financiar Stephen Ma va demisiona.
Mulți membri din conducerea Nissan se tem, însă, că aceste măsuri nu vor fi suficiente, deoarece constructorul se luptă să rămână competitiv în fața rivalilor care au avansat cu mai mult succes cu popularele mașini hibride.
Iar avertismentele vin și în contextul în care un acord strategic semnat cu concurenții Mitsubishi și Renault în 1999, care acoperă piețele din Europa, Japonia și SUA, ar putea lua sfârșit.
Citește și: Vânzările de mașini merg cu frâna trasă în UE: +0,7% la 10 luni. Mașinile electrice, -4,9%. România?
Doi „înalți funcționari” anonimi de la Nissan au fost citați de Financial Times afirmând că Renault intenționează acum să își reducă participația financiară la Nissan.
Conform unui raport intern, Nissan ar putea avea nevoie de sprijin financiar din partea guvernelor japonez sau american în cursul anului viitor pentru a rămâne în afaceri.
Se sugerează că, până în 2026, Nissan riscă să înregistreze cea mai mare datorie din istoria sa, care ar putea ajunge până la 5,6 miliarde de dolari.
Vânzările la nivel mondial ale companiei au scăzut cu 3,8 %, la 1,59 milioane de vehicule, în prima jumătate a anului financiar curent, în mare parte din cauza scăderii cu 14,3 % în China.
Financial Times a citat un „oficial de rang înalt” de la Nissan care a declarat: „Avem 12 sau 14 luni pentru a supraviețui. Va fi greu. Și, în cele din urmă, avem nevoie ca Japonia și SUA să genereze numerar”.
Hideyuki Sakamoto, șeful departamentului de producție al Nissan, a declarat luna trecută, la o conferință de presă ,că „la nivel global, avem în prezent 25 de linii de producție de vehicule. Planul nostru actual este de a reduce capacitatea maximă operațională a acestor 25 de linii cu 20 la sută.
O metodă specifică în acest sens este schimbarea vitezei liniei și a tiparelor de schimb, sporind astfel eficiența personalului operațional”.
Și CEO-ul Uchida a declarat reporterilor că „nu am fost capabili să ținem pasul cu vremurile. Nu am fost capabili să prevedem că vehiculele electrice hibride și hibridele plug-in vor fi atât de populare”.
Conform unor zvonuri din piață, Nissan și-ar putea consolida legăturile cu Honda, al doilea mare producător de automobile din Japonia, după Toyota, care ar putea cumpăra o participație. Dar, surse din cadrul Nisaan au descris acest lucru ca fiind „ultima soluție”.